Ερευνητική Εργασία τμήματος Α1-Β' Τετράμηνο 2015-16
"Σεξουαλικότητα, Ηθική και Δίκαιο"
Αντικείμενο της Εργασίας είναι η διερευνητική μελέτη των θεμάτων που αφορούν την ανθρώπινη σεξουαλικότητα, κάτω από τα διαφορετικά πρίσματα της «Ηθικής» και του «Δικαίου».
Η «Ηθική» είναι ο κλάδος της φιλοσοφίας που ασχολείται με το κεντρικό ερώτημα του ποιες ανθρώπινες πράξεις είναι αποδεκτές και ορθές και ποιες ανάρμοστες και λανθασμένες. Στα πλαίσια της Εργασίας, εξετάζεται το θέμα κυρίως από τη σκοπιά της Κανονιστικής Ηθικής, εκείνου δηλαδή του τύπου της Ηθικής που διατυπώνει κανόνες του «ηθικώς πράττειν».
Σε ότι αφορά το έτερο πρίσμα της Εργασίας, εκείνο δηλαδή του «Δικαίου», ως του συνόλου των υποχρεωτικών και εξαναγκαστικών κανόνων οι οποίοι ρυθμίζουν τις σχέσεις των μελών μια κοινωνίας, μας ενδιαφέρει η εξέταση του θέματος από τη σκοπιά συγκεκριμένων πηγών Δικαίου. Πριν γίνει αναφορά σε αυτές, αξίζει να σημειωθεί ότι κατά έναν άλλο ορισμό, "Δίκαιο" είναι η ανθρώπινη θέληση, η οποία ρυθμίζει την κοινωνική ζωή κατά τρόπο «ετερόνομο», «επιτακτικό» και «εξαναγκαστικό». Συνεπώς, κατά τον ορισμό αυτό, γίνεται ακόμη σαφέστερο ότι το «δίκαιο» δεν προέρχεται από την ατομική θέληση των επιμέρους ατόμων, αλλά επιβάλλεται εξωτερικά (ετερόνομος ρύθμιση), επιτάσσοντας και καθορίζοντας τι δύναται και τι πρέπει ή τι δεν δύναται και τι δεν πρέπει να πράττουν τα πρόσωπα, χωρίς ωστόσο να ζητεί τη συγκατάθεσή τους (επιτακτική ρύθμιση), επιβάλλοντας όμως στους μη συμμορφούμενους προς τους κανόνες του κυρώσεις (εξαναγκασμός).
Δεδομένης αυτής της ερμηνείας του όρου του «Δικαίου» και με κεντρικό άξονα το θέμα της ελευθερίας του σεξουαλικού προσανατολισμού και των νομικών προεκτάσεων αυτού, οι πηγές Δικαίου που θα επιχειρήσει να εξετάσει η Εργασία αυτή, είναι εκείνα του Συνταγματικού Δικαίου, του Αστικού Δικαίου, καθώς και του Ποινικού Δικαίου. Θα μπορούσε τέλος να εξεταστεί και η πηγή του Εκκλησιαστικού Δικαίου και πιο συγκεκριμένα του μέρους του τελευταίου που είναι γνωστό ως Κανονικό Δίκαιο, μέσω του οποίου ρυθμίζεται η εξωτερική ζωή της Εκκλησίας, ως ορατού οργανισμού στον κόσμο βάσει των Ιερών Κανόνων, των εκκλησιαστικών διατάξεων, των ηθών, των εθίμων και των νόμων.
Πηγές