Εισαγωγή
Πατήστε στο πράσινο σημαιάκι για να σας μιλήσω
Πατήστε στο πράσινο σημαιάκι για να σας μιλήσω
Ο διαδραστικός πίνακας είναι ένα πολυχρηστικό εργαλείο, το οποίο μεταμορφώνεται σε διδακτικό και γνωστικό, όταν αξιοποιείται παιδαγωγικά στην τάξη. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να έχει τη δεξιότητα να αξιοποιεί τις ποικίλες λειτουργίες του, μαζί με τους μαθητές του, στην καθημερινή διδακτική πρακτική. Υπάρχει άφθονο υλικό στο διαδίκτυο, αρκετές εκπαιδευτικές εφαρμογές και σενάρια που υποστηρίζουν ποικίλα γνωστικά αντικείμενα, εκπαιδευτικά λογισμικά ανοιχτού και κλειστού κώδικα, τα οποία με μια εποικοδομητική προσέγγιση μπορούν να συνδράμουν τη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία.
Ο διαδραστικός πίνακας μπορεί να αξιοποιηθεί με τους παρακάτω τρόπους:
Κύρια πηγή υλικού τα τελευταία χρόνια αποτελεί το διαδίκτυο. Σε αυτό, μπορούν να βρεθούν πολλές σελίδες με περιεχόμενο κατάλληλο για την υποστήριξη της διδασκαλίας με διαδραστικό πίνακα. Στο διαδίκτυο μπορεί ο εκπαιδευτικός να βρει, εκτός από έτοιμα μαθήματα, και ψηφιακό περιεχόμενο, όπως προσομοιώσεις, μικροεφαρμογές, μαθησιακά αντικείμενα (σε μορφή flash, java) ή οτιδήποτε μπορεί να διαθέτει αλληλεπιδραστικά χαρακτηριστικά και να πληροί τους μαθησιακούς στόχους που έχει θέσει.
Οι διαδραστικοί πίνακες συνοδεύονται από το δικό τους λογισμικό, που συνήθως προσφέρει πολλές δυνατότητες. Κύριο χαρακτηριστικό του λογισμικού αυτού είναι η θεματική συλλογή που διαθέτει από πολυμεσικό υλικό (εικόνες, βίντεο, ήχοι), εργαλεία (γεωμετρικά όργανα, προβολείς, οθόνες απόκρυψης), βοηθητικές εφαρμογές (συστήματα απόκρισης, δημιουργίας δραστηριοτήτων κλειστού τύπου) κ.ά.Επίσης όλα τα συνοδευτικά λογισμικά διαδραστικών πινάκων υποστηρίζουν την εισαγωγή υλικού από άλλες πηγές.
Ο διαδραστικός πίνακας είναι ένα εργαλείο που δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να διενεργήσουν το μάθημά τους «ζωντανά», αξιοποιώντας υπάρχουσες πλατφόρμες λογισμικού. Για παράδειγμα, τα σχολικά εγχειρίδια βρίσκονται αναρτημένα σε πλατφόρμες του Ψηφιακού Σχολείου μαζί με αρχεία τους, πρόσθετα στοιχεία και υποστηρικτικό υλικό τα οποία διατίθενται από το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων. Η αξιοποίηση του υλικού αυτού μέσω των διαδραστικών συστημάτων μπορεί να επιτύχει την ενεργή συμμετοχή των μαθητών.
Κατά συνέπεια, μέσω των διαδραστικών συστημάτων μπορεί το εκπαιδευτικό υλικό, να ζωντανέψει στα χέρια των μαθητών και των εκπαιδευτικών τους, να αξιοποιηθεί με ομαδοσυνεργατικές πρακτικές, να ειδωθεί μέσα από την παιδαγωγική του διάσταση. Η υποστήριξη της πολυτροπικότητας της πληροφορίας και ο δυναμικός τρόπος επεξεργασίας της, μέσω των προαναφερόμενων εργαλείων του πίνακα, προσδίδουν στα διαδραστικά συστήματα την προστιθέμενη αξία τους.
Πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για να δείτε τις οδηγίες για την εργασία.
Παρακάτω δίνονται σύνδεσμοι που οδηγούν σε υποστηρικτικό υλικό χρήσιμο για τη δημιουργία μαθημάτων κατάλληλων για διαδραστικό πίνακα.
Το υλικό αυτό περιλαμβάνει α) ένα τεύχος σχετικά με την εκπαιδευτική αξιοποίηση των διαδραστικών συστημάτων διδασκαλίας για καθένα από τα παρακάτω μαθήματα ή ενότητες μαθημάτων: φιλολογικά μαθήματα, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μαθήματα στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση και β) ένα τεύχος γενικού θεωρητικού πλαισίου και διδακτικών προσεγγίσεων εκπαιδευτικής αξιοποίησης του διαδραστικού πίνακα για την ενίσχυση της μαθητοκεντρικής προσέγγισης και την ανάδειξη της συνεργατικής μάθησης, συνοδευόμενο από γενικά παραδείγματα εκπαιδευτικών σεναρίων με έμφαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στην ειδική αγωγή.
Το επιμορφωτικό υλικο αυτό, χρησιμοποιήθηκε στο πλαίσιο ειδικής ταχύρρυθμης επιμόρφωσης μικρής κλίμακας (για περίπου 750 ενδοσχολικούς «πολλαπλασιαστές»), στην αξιοποίηση διαδραστικών συστημάτων διδασκαλίας, που υλοποιήθηκε το 2012.
Στον φάκελο αυτό περιλαμβάνονται "μικρο-σενάρια" που αφορούν σε συγκεκριμένες ενότητες μαθημάτων της Στ' Δημοτικού και της Α' Γυμνασίου, με βάση τα οποία, σύμφωνα με την εγκύκλιο με αρ.πρωτ. 165098/Γ1/13-10-2014 του Υ.ΠΑΙ.Θ. κατά τη σχολική χρονιά 2014-2015 πρόκειται να υλοποιούνται διδακτικές παρεμβάσεις στην τάξη, με χρήση ψηφιακού υλικού και αξιοποίηση των υποδομών του σχολείου.
Αφορά στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στην Στ' Δημοτικού και στην Α' Γυμνασίου των περίπου 1800 σχολείων (περίπου 1000 Γυμνάσια και 800 Δημοτικά σχολεία) που έχουν προμηθευτεί (πιλοτικά) διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας ή φορητά εργαστήρια υπολογιστών (Π78 και Π80 του Ε.Π. ΕΔΒΜ).
Τα "μικρο-σενάρια" - διδακτικές παρεμβάσεις, οργανωμένα ανά βαθμίδα και μάθημα, περιλαμβάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τους μαθητές με χρήση ψηφιακού υλικού και του διαθέσιμου εξοπλισμού, καθώς και στοιχεία σύνδεσης με το πρόγραμμα σπουδών (πχ. ενότητα, διδακτικοί στόχοι) για τον εκπαιδευτικό.
Ο Εκπαιδευτικός Οδηγός Χρήσης του Διαδραστικού Πίνακα δημιουργήθηκε από μία ομάδα εκπαιδευτικών και άλλων ειδικών με στόχο να βοηθήσει τους Έλληνες εκπαιδευτικούς στην εκπαιδευτική αξιοποίηση του Διαδραστικού Πίνακα. Πρόκειται για ένα αναλυτικό έργο μεγέθους 581 σελίδων με πολλές ενδεικτικές δραστηριότητες που δίνουν ιδέες και λύσεις στους εκπαιδευτικούς που έχουν στη διάθεσή τους κάποιο Διαδραστικό Πίνακα SMART Board. Περιλαμβάνει εκπαιδευτικά σενάρια για Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Γεωλογία- Γεωγραφία, Πληροφορική, Φυσική, Χημεία, Βιολογία και Αγγλικά. Το έργο χορηγήθηκε από την εταιρία Interactivo, επιμελήθηκε από τον εκπαιδευτικό Αβραάμ Τριανταφυλλίδη και η διάθεσή του είναι ελεύθερη για όλους.
Πρόκειται για ένα βίντεο που δείχνει τη δημιουργία τμήματος ενός μαθήματος με τη χρήση του λογισμικού Notebook 11.
Το αρχείο αυτό έχει σε συμπιεσμένη μορφή (rar) το φάκελο που περιέχει το αρχείο notebook (του 1ου βιντεομαθήματος) με την παρουσίαση του μαθήματος καθώς και τα συνοδευτικά αρχεία (εικόνες, αρχεία swf, επισυναπτόμενα αρχεία pdf).
Πρόκειται για βιντεομάθημα της κ. Μαρίας Κασαπίδη.
Το λογισμικό που χρησιμοποιείται στο βίντεο αυτό είναι το Notebook 10 που έχει ελάχιστες διαφορές από το 11.
Συνέχεια του προηγούμενου.