Χρήσιμα Ρήματα για τη διατύπωση διδακτικών στόχων

Από το blog των Επιμορφωτών Ιωαννίνων (http://pakeioa1.blogspot.com/2008_02_01_archive.html)

Στη συνέχεια ακολουθεί ένας πίνακας με ρήματα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για τη διατύπωση των εκπαιδευτικών στόχων στα σενάρια. Θεωρώ πως τα ρήματα είναι πολύ πιο χρήσιμα στη διατύπωση των στόχων από τα ουσιαστικά, διότι περιγράφουν ενέργεια. Έτσι το ρήμα εύκολα μας προσανατολίζει τόσο προς τη δραστηριότητα που θα επιλέξουμε για το σενάριο όσο και για το τι πρέπει να αξιολογήσουμε.

Χρήσιμα Ρήματα για τη διατύπωση διδακτικών στόχων

Τομείς Μάθησης
Ρήματα

Γνώσεις
τακτοποιώ, καθορίζω, περιγράφω, ονομάζω, απαριθμώ, απομνημονεύω, αναγνωρίζω, αναπαράγω, επιλέγω, δηλώνω, εξηγώ, επαναλαμβάνω, ταξινομώ, συνοψίζω, μεταφράζω, αναθεωρώ, υποβάλλω, εκθέτω, συζητώ, υπολογίζω, διατυπώνω, προτείνω, καθιερώνω, συγκεντρώνω, ενσωματώνω, διακρίνω, ερμηνεύω, ορίζω, απαριθμώ, επιλέγω, κατατάσσω, συγκρίνω, συσχετίζω.


Στάσεις
συμμετέχω, συζητώ, αισθάνομαι, υποστηρίζω, προκαλώ, αντικρούω, αντιμετωπίζω, δικαιολογώ, πείθω, επικρίνω, υπερασπίζομαι, αλλάζω, συμφιλιώνομαι, αντιπαραβάλλω, συγκρίνω, υιοθετώ, αποδέχομαι, εκτιμώ, απορρίπτω, αμφισβητώ, διερωτώμαι, ενθαρρύνω, παροτρύνω, προτιμώ, υποκινώ



Δεξιότητες
χρησιμοποιώ, εφαρμόζω, ανακαλύπτω, εκτελώ, παράγω, εφαρμόζω, κατασκευάζω, αλλάζω, διαχειρίζομαι, διευθύνω, εκτελώ, αντιδρώ, αποκρίνομαι, παρουσιάζω, αναλύω, καταχωρώ, συγκρίνω, μετρώ, πειραματίζομαι, αναπαριστώ, αναπτύσσω, προγραμματίζω, χτίζω, δημιουργώ, σχεδιάζω, οργανώνω, τροποποιώ, αντιδρώ, αποκρίνομαι, διευκρινίζω, ερμηνεύω, συμβάλλω, επιδεικνύω, μετατρέπω, συντάσσω, υπολογίζω, διορθώνω, ελέγχω, επαληθεύω, επιλύω, εφαρμόζω.

Οι στόχοι του γνωστικού τομέα εισάγονται με εκφράσεις, όπως ο μαθητής να είναι σε θέση: · Να επιλέγει · Να παρατηρεί · Να ελέγχει μεταβλητές · Να ταξινομεί · Να συμπεραίνει · Να προβλέπει · Να υποθέτει · Να ερμηνεύει · Να ορίζει · Να συγκρίνει · να εξηγεί · Να κατατάσσει, · Να ταξινομεί, · Να κατηγοριοποιεί · Να προσδιορίζει · Να συνθέτει · Να συντάσσει · Να συσχετίζει · Να συνδέει · Να αντιπαραθέτει · Να διακρίνει · Να μεταφράζει · Να αναγνωρίζει · Να απαριθμεί · Να ελέγχει · Να αποδεικνύει · Να εφαρμόζει · Να επεξηγεί · Να επαληθεύει · Να οργανώνει · Να σχεδιάζει


Οι στόχοι του συναισθηματικού τομέα εισάγονται με εκφράσεις, όπως ο μαθητής να είναι σε θέση: · Να αποδέχεται · Να αμφισβητεί · Να απορρίπτεται · Να αρνείται · Να διερωτάται · Να εκτιμά · Να ενθαρρύνει · Να υιοθετεί · Να υποκινεί · Υποστηρίζει · Να προτιμά · Να έχει θετική στάση απέναντι στο ? · Να είναι ευνοϊκά διακείμενος · Απέναντι σε ... · Να δίνει αξία στο ... · Να επιθυμεί να κάνει ... · Να είναι πρόθυμος να κάνει...


Οι στόχοι του ψυχοκινητικού τομέα εισάγονται με εκφράσεις όπως, ο μαθητής να είναι σε θέση: · Να αποκτήσει δεξιότητες ? · Να συνεργάζεται ? · Να εργάζεται ομαδικά? · Να χειρίζεται... · Να κατασκευάζει.... · Να οργανώνει? · Να συνθέτει ... · Να παρουσιάζει ?



Τελευταία τροποποίηση: Παρασκευή, 27 Ιούνιος 2014, 5:07 μμ