• Ορθόδοξες Εκκλησίες, Ορθόδοξη διασπορά (Αφρική, Ασία, Αμερική, Αυστραλία) και Ορθόδοξα κέντρα Μελέτη του υλικού "Φάκελλος Θρησκευτικών Γ' Γυμνασίου, δίωρο 1ο

    Η παρουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο 

    Οι Ορθόδοξοι ανέρχονται σήμερα, περίπου, σε 270 εκ. και συναντώνται σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες υπάρχουν σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία και Αφρική. Στα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι Ορθόδοξοι αποτελούν πλειονότητα στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Βουλγαρία και την Ρουμανία. Σε αυτά, καθώς και σε άλλα κράτη της Γηραιάς Ηπείρου, όπως τη Γεωργία, το Μαυροβούνιο, τη Ρωσία και τη Σερβία, η Ορθοδοξία έχει μια έντονη κοινωνική και πολιτισμική παρουσία και έχει συνδεθεί ποικιλοτρόπως με την ιστορία των αντίστοιχων εθνών.

    Η οργάνωση της Ορθόδοξης Εκκλησίας 
    «[…] έχουμε αρχικά τις Μητροπόλεις, έπειτα τις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες [δηλαδή Εκκλησί- ες οι οποίες εκλέγουν οι ίδιες τον προκαθήμενό τους] ή τις Αυτόνομες Εκκλησίες [στις οποίες η εκλογή του προκαθημένου επικυρώνεται από τον Οικουμενικό Πατριάρχη]. Οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες είναι δυνατόν να συμπίπτουν με πολιτισμικές κοινότητες, που υπήρξαν κατά το παρελθόν και είναι Αποστολικές [όπως η Αλεξάνδρεια για την Αφρική, η Αντιόχεια για ένα μέρος του σημιτικού κόσμου (Συρία, Λίβανο και ανατολική Τουρκία) ή τα Ιεροσόλυμα για την Παλαιστίνη και την Ιορδανία] ή και με εθνικές κοινότητες. Σε παγκόσμια κλίμακα, μετά το Σχίσμα του 11ου αιώνα, το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως Διασπορά των ορθοδόξων στον κόσμο (Πηγή: Δικτυακός τόπος «Πενταπόσταγμα Ενημέρωσης») G_gymnasiou_thriskeutika 9-5.indd 8 16/5/2017 1:05:59 µµ 9 έχει πρωτείο τιμής και έχει ένα ρόλο πρωτοβουλίας, καθώς και προεδρίας στο σύνολο της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αποτέλεσμα αυτής της θεμελιώδους αρχής της οργάνωσης της Ορθόδοξης Εκκλησίας εί- ναι η ύπαρξη των τεσσάρων πρεσβυγενών Πατριαρχείων, τα οποία πριν από το χωρισμό Ανα- τολής και Δύσης, αποτελούσαν μαζί με το Πατριαρχείο της Ρώμης, την Πενταρχία. Αργότερα έχουμε τις πιο πρόσφατα συσταθείσες Εκκλησίες της Ανατολικής Ευρώπης, οι οποίες γενικά βρίσκονται σε χώρες παραδοσιακά ορθόδοξες [Πατριαρχείο Ρωσίας (1917), Πατριαρχείο Σερ- βίας (1920), Πατριαρχείο Ρουμανίας (1925), Πατριαρχείο Βουλγαρίας (1953), Πατριαρχείο Γεωργίας (1990). Αυτοκέφαλες Εκκλησίες: Κύπρου, Ελλάδος, Πολωνίας, Αλβανίας, Τσεχίας και Σλοβακίας. Αυτόνομες Εκκλησίες: Φινλανδίας και Εσθονίας]. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο παντού στον κόσμο. Στη Δυτική Ευρώπη, για παράδειγμα, καθώς και στην Αμερική και στην Αυστραλία, ηπείρους δηλαδή όπου οι ορθόδοξες κοινότητες δεν εγκαταστάθηκαν σε κάποια σημαντική κλίμακα, παρά μόνο κατά τον 20ό αιώνα, οι επισκοπές εξακολουθούν να στηρίζονται σε εθνικά κριτήρια και να συνυπάρχουν στην ίδια την εδαφική περιοχή, υπαγόμενες στις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες της χώρας καταγωγής τους». Από την ιστοσελίδα της Ι.Μ. Βελγίου.
    Η αυτοσυνειδησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας
     «[...] Πιστή στην ομόφωνη αποστολική Παράδοση και μυστηριακή εμπειρία η Ορθόδοξος Εκκλησία αποτελεί την αυθεντική συνέχεια της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, όπως ομολογείται στο Σύμβολο της Πίστεως και επιβεβαιώνεται από τη διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας. Η Εκκλησία μας βιώνει το μυστήριο της θείας Οικονομίας στη μυστηριακή της ζωή με επίκεντρο τη θεία Ευχαριστία. Η Ορθόδοξος Εκκλησία εκφράζει την ενότητα και καθολικότητά της εν Συνόδω. Η συνοδικότητα διαπνέει την οργάνωση, τον τρόπο που λαμβάνονται οι αποφάσεις και καθορίζεται η πορεία της. Οι Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες δεν αποτελούν συνομοσπονδία Εκκλησιών αλλά την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Κάθε τοπική Εκκλησία, προσφέρουσα την θεία Ευχαριστία, είναι η εν τόπω παρουσία και φανέρωση της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας». Μήνυμα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Κρήτη, 2016

    Οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες είναι δυνατόν να συμπίπτουν με πολιτισμικές κοινότητες, που υπήρξαν κατά το παρελθόν και είναι Αποστολικές.
    Η θέση των τριών Ιεραρχών για την αγάπη στην πατρίδα!
    Ο ρόλος των Συνόδων στην Ορθόδοξη Εκκλησία

    http://users.sch.gr/geioanni/sel-ekpaideusi/sxolikes_ergasies/TRITH-GYMNASIOY-THRHSKEYTIKA/sel_2=16-30/18.htm

     



    ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ


          Α.        ΚΑΙ ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

    Ø          Στην Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο (431 μ.Χ.): –> καταδικάστηκε η Αίρεση του Νεστορίου
    –>  Αποφάσισε :  «Ο Χριστός έχει και τη θεϊκή φύση». «Η Παναγία είναι Θεοτόκος»

    Αν επικρατούσαν οι απόψεις του Νεστόριου τότε:
     α.  Ο Ιησούς θα ήταν απλή χαρισματική προσωπικότητα
     β.  Ο άνθρωπος θα παρέμενε δέσμιος του θανάτου
     γ.  Ο άνθρωπος δεν θα μπορούσε να επικοινωνήσει με το Θεό

    Ø          Στην Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο (451 μ.Χ.) : –> συζητήθηκε η Αίρεση των Μονοφυσιτών
    –>  Αποφάσισε:  «Καταδίκασε το Μονφυσιτισμό».
    Ποιος την συγκάλεσε και τι συζητήθηκε;

     α.  Τη συγκάλεσε ο Αυτοκράτωρ Μαυρίκιος
     β.  «Στο πρόσωπο του Ιησού είναι ενωμένη η Θεία και η ανθρώπινη φύση»
     γ.  Οι Μονοφυσίτες απέρριψαν τις αποφάσεις της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου

    Ø          ΠΡΟΧΑΛΚΗΔΟΝΙΕΣ Η ΑΝΤΙΧΑΛΚΗΔΟΝΙΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ :  
    α.  Συριακή Εκκλησία
    β.  Κοπτική Εκκλησία
    γ.  Αρμενική Εκκλησία


    Β.       ΣΥΝΟΔΟΙ:  Η  ΑΡΧΗ  ΤΗΣ  ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑΣ  ΣΤΗΝ  ΕΚΚΛΗΣΙΑ

    Ø            ΣΥΝΟΔΟΣ.:   Είναι το Ανώτατο συλλογικό όργανο της Εκκλησίας
                              Αποφασίζει για θέματα πίστης,  διδασκαλίας και οργάνωσης της Εκκλησίας

    Ø       ΜΙΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΟΤΑΝ:
          α.  Εκπροσωπούνται όλες οι Τοπικές Εκκλησίες

    β.  Συμμετέχουν πολλοί Επίσκοποι από όλα τα σημεία του κόσμου
    γ.   Οι Αποφάσεις της γίνονται αποδεκτές από όλη την Εκκλησία

    Ø             Τοπικές        Σύνοδοι:     Αντιμετωπίζουν προβλήματα τοπικών εκκλησιών
    Επαρχιακές Σύνοδοι:     Αντιμετωπίζουν προβλήματα μιας συγκεκριμένης Επαρχίας

    Ø             ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ.:
          α.    ΟΡΟΙ ή ΔΟΓΜΑΤΑ όταν αφορούν θέματα πίστης (δογματικά θέματα)

    β.     ΙΕΡΟΙ   ΚΑΝΟΝΕΣ όταν αφορούν θέματα διοίκησης, τάξης και λατρείας


    Γ.       ΦΥΛΑΚΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΑΟΣ

    Ø            ΜΙΑ ΣΥΝΟΔΟΣ.:  αναγνωρίζεται ως έγκυρη όταν οι Αποφάσεις της γίνονται αποδεκτές από το σύνολο των πιστών (και από τους κληρικούς και από τους λαϊκούς)




    ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΣΕΛΙΔΑ 72)


    ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1(σελίδα 72):      

    Ø      Και οι δύο αυτές Σύνοδοι ασχολήθηκαν με το «Χριστολογικό Πρόβλημα»
    (δηλαδή συζήτησαν για το πρόσωπο του Χριστού και γι αυτούς που \τον αμφισβητούσαν)

    Η Γ΄ Οικουμενική Σύνοδος καταδίκασε όσους έλεγαν ότι ο Χριστός ήταν απλός άνθρωπος.
    Η Δ΄ Οικουμενική Σύνοδος καταδίκασε όσους έλεγαν ότι ο Χριστός δεν ήταν άνθρωπος αλλά μόνο θεός.

    Η Γ΄ Οικουμενική Σύνοδος αποφάσισε ότι ο Χριστός είναι και θεός και άνθρωπος.
    Η Δ΄ Οικουμενική Σύνοδος αποφάσισε ότι στο πρόσωπο του Χριστού
    ενώθηκε ουσιαστικά η θεϊκή και η ανθρώπινη φύση.

    Άρα και οι δύο Σύνοδοι αποφάσισαν ότι ο Χριστός είναι και θεός και άνθρωπος.


    ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 2:

    Ø       ΠΡΟΧΑΛΚΗΔΟΝΙΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ – Η  ΚΟΠΤΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ


    ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 3:

    Ø       Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο ΕΚΚΛΗΣΙΑ δεν εννοούμε τους κληρικούς ή το κτήριο
    αλλά τον Θεανθρώπινο Οργανισμό με κεφαλή το Χριστό και μέλη όλους τους βαπτισμένους χριστιανούς.
    Η Εκκλησία είναι υπεύθυνη για τη διατήρηση της πίστης και την εγκυρότητα των Συνόδων.
    Οι Αποφάσεις των Συνόδων λαμβάνονται από τα μέλη τους με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος
    Το Άγιο Πνεύμα κατευθύνει το Σώμα της Εκκλησίας (και τους κληρικούς και τους λαϊκούς).

Αφιέρωμα στην ορθόδοξη ιεραποστολή