• Ο Σεβασμός του άλλου στον Χριστιανισμό – Διάλογος του Ιησού Χριστού με τη Σαμαρείτισσα.

    Στόχοι  του μαθήματος                                        

    • i. Να καταδειχθεί η σημασία του ρητού : «Η τελεία αγάπη έξω βάλλει τον φόβον» (Α Ιω 4, 18)
      • «Όποιος αγαπάει δεν φοβάται. Η τέλεια αγάπη διώχνει το φόβο. Γιατί ο φόβος σχετίζεται με την τιμωρία κι όποιος φοβάται την τιμωρία, δείχνει πως δεν έχει φτάσει στην τέλεια αγάπη». Α Ιω 4, 18
    • ii. Να μελετήσουμε το διάλογο του Χριστού με τη Σαμαρείτισσα (Ιω 4, 1-42) και να στοχαστούμε για τις διακρίσεις στο φύλο, στη φυλή, στο χρώμα, στη θρησκεία, στη γλώσσα, στις κοινωνικές συνθήκες κάθε ανθρώπου. Ποια ήταν η στάση του Χριστού; Αφού μελετήσουμε το παρακάτω κείμενο θα είμαστε σε θέση να :

    - κατανοούμε το δικαίωμα του πλησίον μας να απολαμβάνει τα ίδια δικαιώματα με μας

    - αποδίδουμε την ίση τιμή και αξία σε κάθε ανθρώπινο πρόσωπο

    - να μιμούμαστε τη συμπεριφορά του Χριστού και να βλέπουμε στο πρόσωπο κάθε ανθρώπου τον Θεάνθρωπο Χριστό.

    - Μ΄ αυτόν τον τρόπο θα γίνουμε οικοδόμοι μιας νέας ανθρωπότητας με κανόνες τις αξίες που φανερώνει η συζήτηση του Χριστού με την Σαμαρείτισσα.

    ii. Ο διάλογος του Χριστού με τη Σαμαρείτισσα (Ιω 4, 1-42). Το κείμενο : 

    σελ. σχολικού βιβλίου : 44-45

    «Ο Ιησούς, κουρασμένος από την πεζοπορία, κάθισε κοντά στο πηγάδι· ήταν γύρω στο μεσημέρι. Οι μαθητές του είχαν πάει στην πόλη ν’ αγοράσουν τρόφιμα. Έρχεται τότε μια γυναίκα από τη Σαμάρεια να βγάλει νερό. Ο Ιησούς της λέει: "Δώσ’ μου να πιω". Η γυναίκα τού απάντησε: "Εσύ είσαι Ιουδαίος κι εγώ Σαμαρείτισσα. Πώς μπορείς να ζητάς να σου δώσω νερό να πιεις;" – οι Ιουδαίοι αποφεύγουν κάθε επικοινωνία με τους Σαμαρείτες. Ο Ιησούς της απάντησε: "Αν ήξερες τη δωρεά του Θεού και ποιος είναι αυτός που σου λέει "δώσ’ μου να πιω", τότε εσύ θα του ζητούσες τη δωρεά του Θεού, κι εκείνος θα σου έδινε ζωντανό νερό". […] Του λέει η γυναίκα: "Κύριε, βλέπω ότι εσύ είσαι προφήτης· οι προπάτορές μας λάτρεψαν το Θεό σ’ αυτό το βουνό· εσείς όμως λέτε ότι στα Ιεροσόλυμα βρίσκεται ο τόπος όπου πρέπει κανείς να τον λατρεύει". "Πίστεψέ με, γυναίκα", της λέει τότε ο Ιησούς, "είναι κοντά ο καιρός που δε θα λατρεύετε τον Πατέρα ούτε σ’ αυτό το βουνό ούτε στα Ιεροσόλυμα. Εσείς οι Σαμαρείτες λατρεύετε αυτό που δεν ξέρετε· εμείς όμως λατρεύουμε αυτό που ξέρουμε, γιατί η σωτηρία έρχεται στον κόσμο από τους Ιουδαίους. Είναι όμως κοντά ο καιρός, ήρθε κιόλας, που οι πραγματικοί λατρευτές θα λατρέψουν τον Πατέρα με τη δύναμη του Πνεύματος, που αποκαλύπτει την αλήθεια· γιατί έτσι τους θέλει ο Πατέρας αυτούς που τον λατρεύουν. Ο Θεός είναι πνεύμα. Κι αυτοί που τον λατρεύουν πρέπει να τον λατρεύουν με τη δύναμη του Πνεύματος, που φανερώνει την αλήθεια". […] Όταν λοιπόν οι Σαμαρείτες ήρθαν κοντά του, τον παρακαλούσαν να μείνει μαζί τους· κι έμεινε εκεί δύο μέρες. Έτσι, πίστεψαν πολύ περισσότεροι ακούγοντας τα λόγια του κι έλεγαν στη γυναίκα: "Η πίστη μας δε στηρίζεται πια στα δικά σου λόγια· γιατί εμείς οι ίδιοι τον έχουμε τώρα ακούσει και ξέρουμε πως πραγματικά αυτός είναι ο σωτήρας του κόσμου, ο Χριστός"». Ιω 4, 1-42.

    Αποτέλεσμα εικόνας για διάλογος του Χριστού με τη σαμαρείτισσα

    «Εν εκκλησίαις ευλογείτε τον Θεόν»: Λατρεία και τέχνη στην Ανατολή και στη ΔύσηΔιαδραστικός πίνακας με θέμα το διάλογο του Χριστού με τη Σαμαρείτισσα