• Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου – Διαδικτυακό Ραδιόφωνο – Τί είναι – πώς λειτουργεί

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Μέσω του διαδικτυακού ραδιοφώνου μεταδίδεται ψηφιακός ήχος, που μπορεί να είναι είτε μουσική είτε εκπομπές είτε σύντομα μηνύματα. Συχνά βλέπουμε τις ορολογίες audio live streaming ή podcasting και στην ενότητα αυτή θα εξηγήσουμε τι σημαίνουν και ποιες είναι οι διαφορές αναφορικά με τη λειτουργία ενός διαδικτυακού ραδιοφώνου.

    ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

    Ύστερα από την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, έχετε τη δυνατότητα να λάβετε βεβαίωση παρακολούθησης. ΣΤΟΧΟΙ Να κατανοήσετε τη διαδικασία μετάδοσης ήχου μέσω διαδικτυακού ραδιοφώνου. Να διαχωρίζετε ανάλογα με τον τύπο αναπαραγωγής ψηφιακού ήχου το podcasting και το audio live streaming. Το διαδικτυακό μάθημα “Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου” δημιουργήθηκε στο πλαίσιο εκπόνησης διπλωματικής εργασίας για το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης από την υπ. δρ. κα Ευτυχία Τούλιου Εμείς «δανειστήκαμε» το μάθημα από την ιστοσελίδα των διαδικτυακών μαθημάτων του Ευρωπαϊκού Σχολικού Ραδιοφώνου και το μεταφέραμε εδώ για να διευκολύνουμε τους μαθητές / μαθήτριές μας να πειραματιστούν με το υλικό χωρίς να «χαλάσουμε» κάποιο μέρος του κατά λάθος σε κείνον τον ιστότοπο. Ευχαριστούμε θερμά τους δημιουργούς του για την χρήση του και την ευκαιρία να μάθουμε πιο αποτελεσματικά τον τρόπο λειτουργίας και δημιουργίας ραδιοφωνικών μηνυμάτων και εκπομπών για χάρη του σχολείου μας και για να επικοινωνήσουμε με τους μαθητές της Ευρώπης για όσα μας ενώνουν. Επεξεργασία

    Διαδικτυακό ραδιόφωνο

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound/lessons/%cf%84%ce%b9-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%ba%cf%84%cf%85%ce%b1%ce%ba%cf%8c-%cf%81%ce%b1%ce%b4%ce%b9%cf%8c%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%bf

  • Μάθημα 4 : Αναφορική Προσέγγιση

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/%cf%81%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%bf%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%84%ce%ad%cf%87%ce%bd%ce%b7-%ce%b8%ce%b5%cf%89%cf%81%ce%af%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b5%cf%86%ce%b1%cf%81%ce%bc%ce%bf/lessons/%ce%b1%ce%bd%ce%b1%cf%86%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83%ce%ad%ce%b3%ce%b3%ce%b9%cf%83%ce%b7

    Η αναφορική προσέγγιση βασίζεται στο πρότυπο που είδαμε στο 1ο ηχητικό παράδειγμα, δηλαδή στην αναγνώριση της πηγής-αιτίας των ήχων από τον ακροατή. Η προσέγγιση αυτή προτείνεται κυρίως για το νηπιαγωγείο και τις μικρότερες τάξεις του δημοτικού, μπορεί όμως να εφαρμοστεί και σε μεγαλύτερες τάξεις και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

    Το πρώτο βήμα είναι η αναγνώριση της αιτίας ή πηγής των ήχων που ακούγονται, όσο περισσότερων γίνεται, κάτι που εξασκεί την ακουστική αντίληψη των μαθητών και τους κατευθύνει προς το ηχητικό μη λεκτικό πεδίο. Στις μικρές ηλικίες ζητάμε από τα παιδιά απλά να ζωγραφίσουν ή να κυκλώσουν εικόνες με τις πηγές των ήχων. Σε μεγαλύτερες ηλικίες τους ζητάμε να γράψουν τους ήχους που άκουσαν και όσο αυξάνεται η ηλικία μπορούμε να ζητήσουμε και κατηγοριοποιήσεις σε σχέση με διάφορα χαρακτηριστικά τους (διάρκεια, ύψος, ένταση, ηχόχρωμα, περιβάλλον προέλευσης κλπ).
    Προτεινόμενες ακροάσεις:

    Jean-François Denis (1990), 4 Images, (εναλλαγή φυσικών και αστικών ηχοτοπίων)

    Gerhard Rühm (1994), Wien wie es klingt, (απόσπασμα) (ηχητικές καρτ-ποστάλ της Βιέννης) 

    Victoria Fenner (1999), Meeting place, (απόσπασμα) (ηχοτοπίο μιας κεντρικής πλατείας σε διάφορα στιγμιότυπα) 

    Helen Thorington (1990), Terra dell’ Immaginazione (απόσπασμα) (φανταστικό ηχοτοπίο μιας θαλάσσιας σπηλιάς, οι ήχοι είναι επεξεργασμένοι)

    Το δεύτερο βήμα είναι η δημιουργία μιας ιστορίας από αυτούς τους ήχους. Με άλλα λόγια, τι ιστορία μπορεί να διηγούνται αυτοί οι διαδοχικοί ήχοι ας πούμε ενός αεροπλάνου και της βροχής; Αυτό μας οδηγεί στην ανάπτυξη της φαντασίας και μπορεί να οργανωθεί με διαφορετική δυσκολία ανάλογα με την ηλικία και τη σύνθεση της ομάδας.

    Το τρίτο βήμα είναι η αντίστροφη πορεία, δηλαδή από μια δεδομένη σύντομη ιστορία να αναζητηθούν ή με τη βοήθεια μικροφώνου ή με την παραγωγή από τα ίδια τα παιδιά οι ήχοι που θα «διηγηθούν» την ιστορία χωρίς λόγια. Εδώ προτείνεται πρώτα η μέθοδος του καταιγισμού ιδεών, στη συνέχεια η κατάταξή τους και επιλογή τους και τέλος η παραγωγή τους/ηχογράφησή τους.

    Από το τρίτο βήμα μπορεί η ομάδα να οδηγηθεί σε ένα μεγαλύτερο project που να χρησιμοποιεί μόνο ήχους και να έχει μεγαλύτερη διάρκεια ή απλά σε μια συντομότερη ακολουθία την οποία θα ενσωματώσει με οποιονδήποτε τρόπο σε κάποιο άλλο ραδιοφωνικό θεατρικό.

    Προτεινόμενο project 1: Ηχογράφηση ήχων επιτόπου και σύνθεση μιας ηχοϊστορίας με «χαρακτήρες» («προσωποποιημένους») τους ήχους, (με ή χωρίς ομιλία)

    Προτεινόμενο project 2: Δημιουργικό ντοκιμαντέρ που βασίζεται στην περιγραφή του ηχητικού περιβάλλοντος (ηχοτοπίου), για παράδειγμα ενός χαρακτηριστικού σημείου του τόπου που βρίσκεται το σχολείο, χρησιμοποιώντας πολύ λίγο την ομιλία και πολύ περισσότερο τους ήχους που έχουν ηχογραφηθεί.

    Μάθημα 3 : Ανατροπή της ραδιοφωνικής γλώσσαςΜάθημα 4ο : Απελευθέρωση της ομιλίας