• Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου – Διαδικτυακό Ραδιόφωνο – Τί είναι – πώς λειτουργεί

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Μέσω του διαδικτυακού ραδιοφώνου μεταδίδεται ψηφιακός ήχος, που μπορεί να είναι είτε μουσική είτε εκπομπές είτε σύντομα μηνύματα. Συχνά βλέπουμε τις ορολογίες audio live streaming ή podcasting και στην ενότητα αυτή θα εξηγήσουμε τι σημαίνουν και ποιες είναι οι διαφορές αναφορικά με τη λειτουργία ενός διαδικτυακού ραδιοφώνου.

    ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

    Ύστερα από την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, έχετε τη δυνατότητα να λάβετε βεβαίωση παρακολούθησης. ΣΤΟΧΟΙ Να κατανοήσετε τη διαδικασία μετάδοσης ήχου μέσω διαδικτυακού ραδιοφώνου. Να διαχωρίζετε ανάλογα με τον τύπο αναπαραγωγής ψηφιακού ήχου το podcasting και το audio live streaming. Το διαδικτυακό μάθημα “Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου” δημιουργήθηκε στο πλαίσιο εκπόνησης διπλωματικής εργασίας για το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης από την υπ. δρ. κα Ευτυχία Τούλιου Εμείς «δανειστήκαμε» το μάθημα από την ιστοσελίδα των διαδικτυακών μαθημάτων του Ευρωπαϊκού Σχολικού Ραδιοφώνου και το μεταφέραμε εδώ για να διευκολύνουμε τους μαθητές / μαθήτριές μας να πειραματιστούν με το υλικό χωρίς να «χαλάσουμε» κάποιο μέρος του κατά λάθος σε κείνον τον ιστότοπο. Ευχαριστούμε θερμά τους δημιουργούς του για την χρήση του και την ευκαιρία να μάθουμε πιο αποτελεσματικά τον τρόπο λειτουργίας και δημιουργίας ραδιοφωνικών μηνυμάτων και εκπομπών για χάρη του σχολείου μας και για να επικοινωνήσουμε με τους μαθητές της Ευρώπης για όσα μας ενώνουν. Επεξεργασία

    Διαδικτυακό ραδιόφωνο

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound/lessons/%cf%84%ce%b9-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%ba%cf%84%cf%85%ce%b1%ce%ba%cf%8c-%cf%81%ce%b1%ce%b4%ce%b9%cf%8c%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%bf

  • Μάθημα 4 : ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΕΚΠΟΜΠΗ

    Πηγή : 

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/journalistsaboutstudentradio/lessons/%ce%bf%ce%b4%ce%b7%ce%b3%ce%af%ce%b5%cf%82-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%b7-%cf%81%ce%bf%ce%ae-%ce%b5%ce%ba%cf%80%ce%bf%ce%bc%cf%80%ce%ae%cf%82-%ce%b5%ce%bd%ce%b4%ce%b5%ce%b9%ce%ba%cf%84%ce%b9%ce%ba

    Οδηγίες για τη ροή εκπομπής (ενδεικτικός χρόνος στην κατανομή χρόνου για την ομιλία, μουσική)

    1. Όραμα για το σενάριο της εκπομπής. 
    2. Λεπτομερής έλεγχος για τις πτυχές της εκπομπής (πληροφορίες- ειδήσεις, μουσική, ηχητικό υλικό).
    3. Συντονισμός και καθοδήγηση τεχνικής υποστήριξης (τεχνικός ήχου, μοντάζ) και τη μουσική υποστήριξη (μουσικός παραγωγός), ώστε να ταιριάζει στο σενάριο της εκπομπής.
    4. Τήρηση των κανόνων δεοντολογίας

     ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΚΠΟΜΠΗΣ

    Η πληροφορία

    • Επιλέγουμε θέμα και συγκεντρώνουμε το υλικό για το θέμα μας (πληροφορία, άρθρο, έρευνα, δημοσκόπηση, ονόματα και τηλέφωνα ειδικών κ. α.)
    • Οριστικοποιούμε το υλικό, το οποίο θα χρησιμοποιήσουμε
    • Πώς γράφουμε την είδηση (Τι;  Πότε; Ποιος; Πώς; Πού;) 
    • Διασταυρώνουμε την αλήθεια της πληροφορίας. Ελέγχουμε τα στοιχεία μας, την αλήθεια του υλικού που θα χρησιμοποιήσουμε
    • Παρουσιάζουμε όλες τις απόψεις για το θέμα
    • Αναφέρουμε τις πηγές της είδησης
    • Αναφέρουμε τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν στην είδηση
    • Επαναλαμβάνουμε την είδηση με περισσότερα λόγια για να την ξανακούσουν οι ακροατές, ή να την ακούσουν όσοι δεν την άκουσαν ή δεν την πρόσεξαν στην αρχή της εκπομπής

     

    Οι Συνεντεύξεις

    • Επιβεβαιώνουμε τα στοιχεία των ειδικών που μπορούν να μιλήσουν (ιδιότητα, ονοματεπώνυμο, στοιχεία επικοινωνίας)
    • Εξασφαλίζουμε τη συμμετοχή τους στην εκπομπή μας (προσφώνηση, θέμα και ώρα συνομιλίας)
    • Σε συνέντευξη- πορτρέτο ξεκινούμε από τα θέματα γενικού ενδιαφέροντος και προχωρούμε στα πιο προσωπικά. 
    • Διακόπτουμε με ευγένεια όταν ο συνομιλητής μας απαντά εκτός θέματος ή υπεκφεύγει.

     

    Το σήμα εκπομπής

    Φτιάχνουμε το σήμα της εκπομπής (χαρακτηριστικό ηχητικό), το οποίο χρησιμοποιούμε στην αρχή σίγουρα, αλλά και στο τέλος της εκπομπής. Η εκπομπή αρχίζει με το σήμα του σταθμού (EUROPEAN SCHOOL RADIO), έπειτα το σήμα της δικής μας εκπομπής και αμέσως μετά οι παρουσιαστές μιλούν.

     

    Η μουσική

    Επιλέγουμε τη μουσική. Την επιλογή της μουσικής την κάνει ο Μουσικός Επιμελητής. Αλλιώς, γίνεται από τον Παραγωγό (παρουσιαστής εκπομπής ή ο ίδιος ο δημοσιογράφος)

    Σε κάθε περίπτωση είναι καθοριστική για την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της μουσικής επιλογής του.

    Επιλέγουμε τη μουσική, η οποία θα σέβεται τους ακροατές μας και θα: 

    Α) συμπληρώνει τον λόγο και θα δίνει μουσικές ανάσες στην εκπομπή.

    Β) ταιριάζει με το θέμα και την εκπομπή κι όχι τις μουσική που αγαπάμε. Ο συνδυασμός είναι ο ιδανικότερος. 

    • Η μουσική που θα επιλεχθεί θα πρέπει να αντιστοιχεί με το γενικότερο ύφος της εκπομπής μας. 
    • Επιλέγουμε πάντα ένα είδος μουσικής καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπομπής.
    • Τα τραγούδια, που θα επιλεγούν θα πρέπει να είναι μίας γλώσσας (είτε ελληνικά είτε ξένα). Ο συνολικός αριθμός των τραγουδιών δεν μπορεί να ξεπερνάει τα δώδεκα (12), αναλόγως της διάρκειας. 
    • Κατά τη διάρκεια της εκπομπής, ξεκουράζουμε τον ακροατή μας με μία μουσική επιλογή. Καλό είναι τα τραγούδια, που παίζονται, να μην ξεπερνούν τα δύο (2). Συνήθως, ξεκουράζουμε τον ακροατή μας με ένα (1) μόνο τραγούδι.
    • Η καλύτερη αναλογία λόγου/ μουσικής είναι 1/1.
    • Η διάρκεια του λόγου / κειμένου μας να μην ξεπερνάει τα τέσσερα (4) λεπτά.

     

    Το σενάριο

    Την εκπομπή μπορούμε να την χωρίσουμε σε δύο ή τέσσερα (2 ή 4) ίσα μέρη για να μοιράσουμε τις θεματικές μας ενότητες. Ολοκληρώνουμε ανά τμήμα την εκπομπή με βάση τον διαθέσιμο χρόνο. Μοιράζουμε, δηλαδή, κατά προσέγγιση τον χρόνο που έχουμε στη διάθεσή μας. Ως παρουσιαστές αναφέρουμε στην αρχή το σχολείο μας, κάνουμε εισαγωγή στο κυρίως θέμα και αρχίζουμε σταδιακά να δίνουμε «πάσες» στους Ρεπόρτερ για να αναπτύσσουν τις επιμέρους ενότητες. Ανά 10 λεπτά φροντίζουμε να έχουμε στη ροή ένα τραγούδι και μετά επιστρέφοντας είτε μπαίνει το σήμα της εκπομπής είτε απλά αναφέρεται  το σχολείο και το θέμα της εκπομπής. 

     

    Φτιάχνουμε το σενάριο: εισαγωγή, ανάπτυξη θέματος, κλείσιμο

    Γράφουμε τις πρόζες μας σε κείμενο: την εισαγωγή του θέματος, τις εισαγωγές/ παρουσιάσεις στην ανάπτυξη του θέματος, το κλείσιμο της εκπομπής. 

    Η Ταυτότητα εκπομπής εκφωνείται στην αρχή και στο τέλος. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα μπορεί να χρειαστεί να γίνει επανάληψη της Ταυτότητας, σε περίπτωση που οι ακροατές συντονίζονται στη συνέχεια στο ραδιόφωνο. 

     

    Αγαπητοί ακροατές, ακούτε την εκπομπή ………, στο ………………. Μαζί μας είναι ο …………. Με αφορμή το ………………… Στη μουσική επιμέλεια είναι ο/η …………, στην παραγωγή της εκπομπής ………….., στις μουσικές επιλογές …………., στα μικρόφωνα. Μας ακούτε κάθε ….. από τις …… Τρόποι επικοινωνίας: ……….

    Κλείνουμε με τρόπο που να προκαλεί το ενδιαφέρον. Ένα ρητό. Το σχόλιο για κλείσιμο εκπομπής αποκτιέται με εμπειρία. Φροντίζουμε, τέλος, για την αποφώνηση, αναφέροντας τους συντελεστές της εκπομπής.

     

    Η ραδιοφωνική μας φωνή κατά την παρουσίαση 

    • Με τη φωνή μας προσπαθούμε να πείσουμε ότι γνωρίζουμε, ότι κατέχουμε το θέμα, και να ταυτίσει/ συνδέσει ο ακροατής την εκπομπή  με τη φωνή μας, δηλαδή με εμάς
    • Χρειάζεται να έχουμε σαφήνεια στον λόγο μας. Ο λόγος να είναι ξεκάθαρος, μη επιδεχόμενος αμφισβήτηση ή άλλη ερμηνεία.
    • Προσέχουμε ιδιαίτερα το ύφος, την προφορά, τον χρωματισμό,  τον τόνο και τον τονισμός, το άγχος μπροστά στο μικρόφωνο.
    • Μελετάμε τις ιδιότητες του λόγου. 
    • Δεν μιλάμε πάνω από το τραγούδι, που παίζει στον αέρα. Αφήνουμε το τραγούδι να ολοκληρωθεί.
    • Για να γίνει πιο όμορφος ο λόγος μας, χρησιμοποιούμε μουσικό χαλί. Το χαλί αυτό δεν πρέπει να έχει λόγια, γιατί αυτό αποσπά την προσοχή του ακροατή με αποτέλεσμα να ακούει το τραγούδι και όχι τον λόγο μας.

     Χρειάζεται Ετοιμότητα, Χιούμορ και φυσικά Προετοιμασία! 

    Μάθημα 2 : Δεξιότητες καλλιέργειες Γραμματισμού στα Μέσα και στην ΠληροφορίαΜάθημα 5: Σύντομος Οδηγός για την προσέγγιση στη ραδιοφωνική παρουσίαση, σχολιασμό, ραδιοφωνική συνέντευξη, ραδιοφωνική ομιλία