• Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου – Διαδικτυακό Ραδιόφωνο – Τί είναι – πώς λειτουργεί

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Μέσω του διαδικτυακού ραδιοφώνου μεταδίδεται ψηφιακός ήχος, που μπορεί να είναι είτε μουσική είτε εκπομπές είτε σύντομα μηνύματα. Συχνά βλέπουμε τις ορολογίες audio live streaming ή podcasting και στην ενότητα αυτή θα εξηγήσουμε τι σημαίνουν και ποιες είναι οι διαφορές αναφορικά με τη λειτουργία ενός διαδικτυακού ραδιοφώνου.

    ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

    Ύστερα από την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, έχετε τη δυνατότητα να λάβετε βεβαίωση παρακολούθησης. ΣΤΟΧΟΙ Να κατανοήσετε τη διαδικασία μετάδοσης ήχου μέσω διαδικτυακού ραδιοφώνου. Να διαχωρίζετε ανάλογα με τον τύπο αναπαραγωγής ψηφιακού ήχου το podcasting και το audio live streaming. Το διαδικτυακό μάθημα “Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου” δημιουργήθηκε στο πλαίσιο εκπόνησης διπλωματικής εργασίας για το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης από την υπ. δρ. κα Ευτυχία Τούλιου Εμείς «δανειστήκαμε» το μάθημα από την ιστοσελίδα των διαδικτυακών μαθημάτων του Ευρωπαϊκού Σχολικού Ραδιοφώνου και το μεταφέραμε εδώ για να διευκολύνουμε τους μαθητές / μαθήτριές μας να πειραματιστούν με το υλικό χωρίς να «χαλάσουμε» κάποιο μέρος του κατά λάθος σε κείνον τον ιστότοπο. Ευχαριστούμε θερμά τους δημιουργούς του για την χρήση του και την ευκαιρία να μάθουμε πιο αποτελεσματικά τον τρόπο λειτουργίας και δημιουργίας ραδιοφωνικών μηνυμάτων και εκπομπών για χάρη του σχολείου μας και για να επικοινωνήσουμε με τους μαθητές της Ευρώπης για όσα μας ενώνουν. Επεξεργασία

    Διαδικτυακό ραδιόφωνο

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound/lessons/%cf%84%ce%b9-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%ba%cf%84%cf%85%ce%b1%ce%ba%cf%8c-%cf%81%ce%b1%ce%b4%ce%b9%cf%8c%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%bf

  • Μάθημα 2 - Μικρόφωνα

    Πηγή : 

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/soundequipment/lessons/%ce%b4%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%bc%ce%b9%ce%ba%ce%ac

    Κατηγορίες μικροφώνων

    • Δυναμικά μικρόφωνα

    Η λειτουργία των δυναμικών μικροφώνων βασίζεται στο φαινόμενο της επαγωγής: όταν ηχητικά κύματα πέφτουν στο διάφραγμα, το πηνίο πάλλεται στο πεδίο του μαγνήτη, τέμνονται οι μαγνητικές γραμμές κι εμφανίζεται στα άκρα του πηνίου επαγωγική τάση.

    Χρησιμοποιούνται κυρίως σε μικροφωνικές εγκαταστάσεις που απαιτούν ιδιαίτερη πιστότητα. Τα δυναμικά μικρόφωνα είναι πολύ ανθεκτικά και λειτουργούν ακόμη και σε πολύ ψηλές στάθμες πίεσης χωρίς υπερφόρτωση.

    Δυναμικό μικρόφωνο με συνδεσιμότητα XLR

    Δυναμικό μικρόφωνο USB

    • Πυκνωτικά μικρόφωνα

    Η αρχή λειτουργίας των πυκνωτικών μικροφώνων είναι ηλεκτροστατικής φύσης, σε αντίθεση με αυτή των δυναμικών που είναι ηλεκτρομαγνητικής. Η “κεφαλή” ή “κάψα” ενός πυκνωτικού μικροφώνου αποτελείται από δύο λεπτές μεταλλικές επιφάνειες που σχηματίζουν έναν πυκνωτή ευαίσθητο στις αλλαγές της πίεσης των ηχητικών κυμάτων. Όταν ένα ηχητικό κύμα πέσει πάνω στην κινητή επιφάνεια του πυκνωτή, τότε η τάση στα άκρα της αντίστασης μεταβάλλεται και αποτελεί το σήμα εξόδου του μικροφώνου. Επειδή το σήμα είναι πολύ ψηλής σύνθετης αντίστασης, μέσα στο σώμα του μικροφώνου υπάρχει ένας προενισχυτής που διαμορφώνει την τιμή της σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα. Η ύπαρξη του προενισχυτή αυτού είναι ο κύριος λόγος που τα πυκνωτικά μικρόφωνα χρειάζονται εξωτερική τροφοδοτική τάξη (phantom power). Τα περισσότερα πυκνωτικά μικρόφωνα έχουν τη δυνατότητα να παίρνουν την τάση αυτή απευθείας από την είσοδο της κονσόλας , στην οποία συνδέονται μέσω ενός τροφοδοτικού κυκλώματός της που δίνει μια συνεχή τάση (+48 V) ταυτόχρονα σε όλες τις εισόδους των μικροφώνων. 

    Πυκνωτικό μικρόφωνο με συνδεσιμότητα XLR 

    Πυκνωτικό μικρόφωνο USB

    Συνδεσιμότητα: Μικρόφωνα που συνδέονται και στον υπολογιστή

    Χαρακτηριστικά μικροφώνων

    Η ευαισθησία ενός μικροφώνου συνήθως εκφράζεται με τον λόγο της τάξης εξόδου του μικροφώνου προς την ηχητική πίεση (σε συγκεκριμένη απόσταση από το διάφραγμα). Δεν αναφέρεται μόνο σε κάποια συγκεκριμένη συχνότητα, αλλά σε μια μεγάλη περιοχή του ακουστικού φάσματος. Η υπεροβολικά μεγάλη περιοχή ή μικρή ευαισθησία του μικροφώνου μπορεί να προκαλέσει προβλήματα κατά τη σύνδεσή του σε επεξεργαστές σήματος όπως μείκτες, προενισχυτές κ.ά.

    Η απόκριση συχνότητας ενός μικροφώνου προσδιορίζεται είτε μέσω κάποιας γραφικής παράστασης που περιγράφει τη συμπεριφορά του σε όλη την περιοχή του ακουστικού φάσματος είτε με παράθεση των ορίων (σε Hz) μιας περιοχής συχνοτήτων στην οποία η συμπεριφορά του είναι ομοιόμορφη και η μεταβολή της ευαισθησίας του ελάχιστη. 

    Για την πιστή αναπαραγωγή της ανθρώπινης φωνής προυπόθεση αποτελεί η χρησιμοποίηση μικροφώνου με ευθεία απόκριση συχνότητας από 20 Hz και απόκλιση όχι μεγαλύτερη +-1dB.

    Πολλές φορές εάν η ηχογράφηση γίνεται όχι σε ένα ιδανικό περιβάλλον ηχοληψίας, τότε μπορεί το πρόβλημα να αντισταθμιστεί από τη μείωση ή την αύξηση της ευαισθησίας του μικροφώνου σε συγκεκριμένες περιοχές του ακουστικού φάσματος. 

    Η απόκριση στις απότομες μεταβολές χαρακτηρίζεται από την ευαισθησία του μικροφώνου στο να παρακολουθεί τις απότομες μεταβολές της πίεσης του αέρα. Η διαφοερετική απόκριση στις απότομες μεταβολές είναι η κύρια αιτία της διαφοράς στην ποιότητα του ήχου μεταξύ των τύπων των μικροφώνων (δυναμικά ή πυκνωτικά).

    Οι χαρακτηριστικές κατευθυντικότητας περιγράφουν τη μεταβολή της ευαισθησίας του μικροφώνου για οποιαδήποτε γωνία προσπτωσης των ηχητικών κυμάτων. Ανάλογα με τα κατευθυντικά τους χαρακτηριστικά τα μικρόφωνα διακρίνονται στις εξής κατηγορίες:

    • Πανκατευθυντικά (Omni-directional)

    Χαρακτηρίζονται από ομοιόμορφη ευαισθησία προς όλες τις κατευθύνσεις, χωρίς προτίμηση σε ήχους που προσπίπτουν από κάποια συγκεκριμένη διεύθυνση. Χρησιμοποιούνται, κυρίως, σε περιπτώσεις, όπου το ηχητικό περιβάλλον αποτελεί σημαντικό σημαντικό στοιχείο της ηχογράφησης ή όταν τα προβλήματα λόγω αντήχησης είναι αμελητέα. 

    • Δύο κατευθύνσεων (Bi- directional)

    Χαρακτηρίζονται από ευαισθησία προς τους ήχους που προέρχονται από εμπρός ή πίσω τους, ενώ παράλληλα έχουν μικρή ευαισθησία σ' αυτούς που προέρχονται από πλαινές διευθύνσεις. Χρησιμοποιούνται σε ειδικές περιπτώσεις ηχοληψίας, όπου είναι απαραίτητη η εξάλειψη ηχητικών σημάτων που οι διευθύνσεις πρόσπτωσής τους σχηματίζουν γωνία 90 μοιρών με τη διεύθυνση του κύριου άξονα του μικροφώνου.

    • Κατευθυντικά (Uni-directional)

    Χαρακτηρίζονται από ευαισθησία σε ήχους που προέρχονται μόνο από μπροστά. Διακρίνονται σε καρδιοειδή και υπερκαρδιοειδή. Είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος μικροφώνων, τόσο μέσα στο στούντιο ηχογραφήσεων όσο και σε ζωντανές παραστάσεις επειδή περιορίζει τον θόρυβο του περιβάλλοντος.Τα καρδιοειδή μικρόφωνα αποδεικνύονται ιδανικά στις παρακάτω περιπτώσεις:1. Μείωση υπερβολικής αντήχησης του χώρου.2. Έμφαση σε ένα συγκεκριμένο όργανο ή φωνή.3. Μείωση του φαινομένου της ανάδρασης κατά τη χρησιμοποίηση ηχείων στον ίδιο χώρο.

    Σύγκριση μικροφώνων

    Δραστηριότητα 1

    Σύγκριση μικροφώνων 

    Ποιο από τα δύο μικρόφωνα χρειάζεται ενίσχυση κατά τις αρχικές ρυθμίσεις για να αυξηθεί η στάθμη εγγραφής;

    Αξεσουάρ μικροφώνων

    Πηγή : 

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/soundequipment/lessons/%ce%b7%cf%87%ce%b5%ce%af%ce%b1

    Ένα μικρόφωνο από μόνο του συνήθως δεν επαρκεί για άψογη ηχογράφηση. Παρακάτω θα βρείτε μερικά από τα αξεσουάρ που μπορεί να χρειαστείτε.

    Βραχίονας

    Χρειάζεστε κάτι για να κρατήσετε το μικρόφωνο σε απόσταση (10-15 εκατοστά) από το στόμα σας.  Στερεώνεται στο πάτωμα (ή γραφείο). Σας επιτρέπει να τοποθετείτε πιο εύκολα το μικρόφωνο ακριβώς εκεί που το θέλετε.

     


    Αντικραδασμική βάση μικροφώνου (Τύπος “Αράχνη”)

    Οι κραδασμοί ή δονήσεις που δημιουργούνται από ήχους στο γραφείο, όπως από την πληκτρολόγηση, από την επαφή των χεριών με το γραφείο σας ή ο χειρισμός της κονσόλας, μπορούν να προκαλέσουν θόρυβο χαμηλής συχνότητας στις ηχογραφήσεις σας και η ηχογράφηση να φαίνεται ερασιτεχνική. Μία αντικραδασμική βάση που μοιάζει με αράχνη απορροφά τους ανάλογους κραδασμούς ή δονήσεις.

     


    Pop filter ή αντιανέμιο

    Με το αντιανέμιο που μπορεί να στηριχθεί σε έναν βραχίονα επιτυγχάνεται η μείωση του θορύβου που προκαλείται από τον αέρα κατά την εκφώνηση.

     


    Αφρώδες αντιανέμιο

    Εναλλακτικά και για τον ίδιο σκοπό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα αφρώδες αντιανέμιο (ή σφουγγαράκι) πάνω στο μικρόφωνο.

     

    Επίσης, μπορείτε να συνδυάσετε τα απαραίτητα αξεσουάρ μικροφώνου αγοράζοντας κάποιο σετ.

    • Επιλογή 1η

     

    • Επιλογή 2η

    • Επιλογή 3η

    ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΕΜΠΤΗ : "Υλικοτεχνικός εξοπλισμός για διαδικτυακή ραδιοφωνική παραγωγή"Μάθημα 1ο : ΕισαγωγήΜάθημα 3 - Φορητές συσκευές καταγραφής ήχου