• Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου – Διαδικτυακό Ραδιόφωνο – Τί είναι – πώς λειτουργεί

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Μέσω του διαδικτυακού ραδιοφώνου μεταδίδεται ψηφιακός ήχος, που μπορεί να είναι είτε μουσική είτε εκπομπές είτε σύντομα μηνύματα. Συχνά βλέπουμε τις ορολογίες audio live streaming ή podcasting και στην ενότητα αυτή θα εξηγήσουμε τι σημαίνουν και ποιες είναι οι διαφορές αναφορικά με τη λειτουργία ενός διαδικτυακού ραδιοφώνου.

    ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

    Ύστερα από την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, έχετε τη δυνατότητα να λάβετε βεβαίωση παρακολούθησης. ΣΤΟΧΟΙ Να κατανοήσετε τη διαδικασία μετάδοσης ήχου μέσω διαδικτυακού ραδιοφώνου. Να διαχωρίζετε ανάλογα με τον τύπο αναπαραγωγής ψηφιακού ήχου το podcasting και το audio live streaming. Το διαδικτυακό μάθημα “Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου” δημιουργήθηκε στο πλαίσιο εκπόνησης διπλωματικής εργασίας για το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης από την υπ. δρ. κα Ευτυχία Τούλιου Εμείς «δανειστήκαμε» το μάθημα από την ιστοσελίδα των διαδικτυακών μαθημάτων του Ευρωπαϊκού Σχολικού Ραδιοφώνου και το μεταφέραμε εδώ για να διευκολύνουμε τους μαθητές / μαθήτριές μας να πειραματιστούν με το υλικό χωρίς να «χαλάσουμε» κάποιο μέρος του κατά λάθος σε κείνον τον ιστότοπο. Ευχαριστούμε θερμά τους δημιουργούς του για την χρήση του και την ευκαιρία να μάθουμε πιο αποτελεσματικά τον τρόπο λειτουργίας και δημιουργίας ραδιοφωνικών μηνυμάτων και εκπομπών για χάρη του σχολείου μας και για να επικοινωνήσουμε με τους μαθητές της Ευρώπης για όσα μας ενώνουν. Επεξεργασία

    Διαδικτυακό ραδιόφωνο

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound/lessons/%cf%84%ce%b9-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%ba%cf%84%cf%85%ce%b1%ce%ba%cf%8c-%cf%81%ce%b1%ce%b4%ce%b9%cf%8c%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%bf

  • ΕΝΟΤΗΤΑ ΕΚΤΗ : "Λογισμικά ραδιοφωνικής παραγωγής & ραδιοφωνικής μετάδοσης". Μάθημα 1 : Είδη επεξεργασίας ήχου

    Πηγή : http://europeanschoolradio.eu/el/course/software/lessons/audioediting

    Η επεξεργασία ήχου έπεται της ηχογράφησης και αποτελεί τον δεύτερο βασικό παράγοντα για την ποιότητα του ηχητικού αποτελέσματος. Εφόσον πρόκειται για ραδιοφωνική εκπομπή, ο ήχος που χρειάζεται επεξεργασία είναι η φωνή και όχι η μουσική. Ο λόγος είναι ότι η μουσική σε μια ραδιοφωνική παραγωγή προέρχεται αυτούσιος από κάποιο τραγούδι ως τελικό προϊόν, ενώ η καταγραφή της φωνής αποτελεί το πρωτότυπο υλικό που χρειάζεται να έχει ένα ικανοποιητικό ακουστικό αποτέλεσμα και στο στάδιο της μίξης η φωνή με τη μουσική συνδυάζονται για να δημιουργηθεί η εκπομπή. Στο σημείο αυτό, παραθέτουμε τα είδη επεξεργασίας ήχου που εφαρμόζονται στη μουσική παραγωγή και τα φίλτρα που αξιοποιούνται για να επιτευχθεί

    • Επεξεργασία δυναμικού εύρους

    Για να έχουμε σωστή εγγραφή χωρίς “φύσημα”, χρειάζεται να έχουμε ρυθμίσει τη σωστή στάθμη εγγραφής. Τα φίλτρα που χρησιμοποιούνται είναι: Compressor, limiter, expander, gain

    Οι compressors και limiters είναι επεξεργαστές δυναμικής περιοχής ενός σώματος. Αποτελεί την τεχνητή επεξεργασία που διαφοροποιεί το δυναμικό εύρος ενός σήματος, ώστε τα σημεία με τη μεγαλύτερη στάθμη να μειωθούν σε επίπεδο ανάλογο με αυτό των χαμηλότερων σημείων. Η λειτουργία ενός επεξεργαστή δυναμικής περιοχής είναι η αυτόματη ρύθμιση του κέρδους του σήματος, σύμφωνα με έναν προκαθορισμένο λόγο, ανάλογα με τις διακυμάνσεις της στάθμης του εισερχόμενου σήματος.

    Δύο βασικές εντολές που αφορούν στη στάθμη είναι το amplify και το normalize. To amplify (ενίσχυση) ορίζει επιλεκτικά την αύξηση της στάθμης (σε dB). Η εντολή normalize (κανονικοποίηση) επιτρέπει την επιλογή μιας ανώτατης στάθμης και αυξάνει το επίπεδο της στάθμης που έχει επιλεγεί μέχρι αυτό το σημείο. Η εφαρμογή της εντολής σε ποσοστό 100% σε όλη την πίστα του ήχου θα αυξήσει αναλογικά τη στάθμη μέχρι τα υψηλοτέρα σημεία της κυματομορφής να μην ξεπερνούν τα όρια του συστήματος, αποφεύγοντας την αποκοπή τους (clipping).

    Επιπλέον φίλτρα που σχετίζονται με τη στάθμη είναι επίσης οι fade-in και fade-out. Με την πρώτη, η ένταση του επιλεγμένου ήχου καταστέλλεται αρχικά και σταδιακά επανέρχεται στην αρχική της στάθμη. Η μετάβαση διαρκεί όσο και το επιλεγμένο τμήμα του ήχου. Με την εντολή fade-out συμβαίνει ακριβώς το αντίστροφο. Όταν αυτή η διαδικασία γίνεται σε δύο διαφορετικούς ήχους που βρίσκονται σε διαφορετικές πίστες εφαρμόζοντας fade-out στον πρώτο και fade-in στον δεύτερο και τοποθετώντας τις κυματομορφές τους στον άξονα του χρόνου με την κατάλληλη επαλληλία, δημιουργείται το εφέ cross-fade, όπου ο πρώτος ήχος «σβήνει» προοδευτικά μέσα στην (προοδευτική) απαρχή αυτού που ακολουθεί. Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η προοδευτική εξασθένηση του ήχου και το αντίστροφο μπορεί να ελεγχθεί γραμμικά ή και λογαριθμικά. Στην πρώτη, οι αλλαγές γίνονται ομοιόμορφα, δηλαδή με τον ίδιο ρυθμό μείωσης από την αρχή μέχρι το τέλος του τμήματος της κυματομορφής που έχει επιλεγεί ενώ στη δεύτερη οι αλλαγές επιταχύνονται όσο πλησιάζουμε στο τέλος του επιλεγμένου τμήματος.

    • Επεξεργασία φάσματος

    Ρυθμίζονται επιμέρους οι συχνότητες μέσω της ισοστάθμισης. Τα φίλτρα που χρησιμοποιούνται είναι: EQ ή equalizer. Οι ισοσταθμιστές είναι ψηφιακά εφέ, τα οποία επιδρούν στο φασματικό περιεχόμενο του ήχου, δηλαδή στην στάθμη του ήχου σε συγκεκριμένες συχνότητες όπως αποκοπή υψηλών ή χαμηλών συχνοτήτων (High/Low cut). Τα φίλτρα αποκόπτουν όλες τις συχνότητες πάνω (High cut) ή κάτω (Low cut) από τη συχνότητα αποκοπής τους.

    Στην περίπτωση των ραδιοφωνικών εκπομπών και της επεξεργασίας ήχου, το ενδιαφέρον εστιάζεται στην ομιλία. Το σήμα της ανθρώπινης φωνής εντοπίζεται στην περιοχή συχνοτήτων από 500Hz μέχρι 4kHz περίπου, οπότε στις υπόλοιπες συχνότητες δεν υπάρχει χρήσιμη πληροφορία. Έτσι, αποκόπτοντας τις χαμηλές συχνότητες μέχρι τα 200Hz, αφαιρούνται διάφοροι βόμβοι, γδούποι και ήχοι χειρισμού των συσκευών οι οποίοι δεν προσφέρουν στην καταγραφή της ομιλίας. Ακόμα σε πολλές περιπτώσεις οι συχνότητες πάνω από τα 4-5kHz μπορεί επίσης να περιέχουν ανεπιθύμητους ήχους. Στην περίπτωση αυτή, είναι χρήσιμο να εξεταστεί η αποκοπή συχνοτήτων στην περιοχή αυτή.

    Η αποθορυβοποίηση αφορά τη μείωση ή διαγραφή συχνοτήτων που λειτουργούν ως θόρυβος, δηλαδή σαν διαρκείς ήχοι που δεν συνεισφέρουν στο εκάστοτε επιθυμητό ακουστικό αποτέλεσμα. Τέτοιοι ήχοι μπορεί να είναι ένας ενοχλητικός υψίσυχνος θόρυβος σταθερής συχνότητας, περιβαλλοντικός θόρυβος από την ηχογράφηση, θόρυβος από μαγνητοταινία, ή βουητό από καλώδια τροφοδοσίας. Τις λειτουργίες που υλοποιούν αποθορυβοποίηση συνήθως τις συναντάμε στα μενού των εφαρμογών με τις ονομασίες noise removal (απομάκρυνση θορύβου) ή noise reduction (μείωση θορύβου).

    • Επεξεργασία στον χρόνο

    Τα φίλτρα που χρησιμοποιούνται είναι: Reverb (τεχνητή αντήχηση), delay (πρόσθετη επανάληψη), eco

    Το φίλτρο reverb χρησιμοποιεί αλγορίθμους επεξεργασίας, για καθυστέρηση του σήματος. Η αντήχηση είναι στην ουσία μια σειρά από τυχαία (ανάλογα με τον χώρο) εμφανιζόμενες εξασθενισμένες ανακλάσεις του σήματος.

    Με το φίλτρο eco, εκτός από την πρόσθετη επανάληψη αλλάζει και η χροιά.

    • Επεξεργασία τονικού ύψους

    Το φίλτρο που χρησιμοποιείται είναι: pitch shift

    • Επεξεργασία τοποθέτησης στον χώρο (στερεοφωνία)

    Για να επιτευχθεί η στερεοφωνία, χρησιμοποιείται το pan σε κάθε κανάλι ηχογράφησης.

     Περισσότερα για την επεξεργασία ήχου μπορείτε να διαβάσετε από τους παρακάτω συνδέσμους:

    Audacity. Digital Audio Fundamentals.http://manual.audacityteam.org/o/man/digital_audio.html

    Hass, Jeffrey. Introduction to Computer Music. 2013. 

    http://www.indiana.edu/~emusic/etext/toc.shtml 

    Μάθημα 6 : Δοκιμή ηχογράφησηςΜάθημα 2 : Το λογισμικό Audacity- Εγκατάσταση σε Windows και επίδειξη λογισμικού