• Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου – Διαδικτυακό Ραδιόφωνο – Τί είναι – πώς λειτουργεί

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound

    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    Μέσω του διαδικτυακού ραδιοφώνου μεταδίδεται ψηφιακός ήχος, που μπορεί να είναι είτε μουσική είτε εκπομπές είτε σύντομα μηνύματα. Συχνά βλέπουμε τις ορολογίες audio live streaming ή podcasting και στην ενότητα αυτή θα εξηγήσουμε τι σημαίνουν και ποιες είναι οι διαφορές αναφορικά με τη λειτουργία ενός διαδικτυακού ραδιοφώνου.

    ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

    Ύστερα από την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, έχετε τη δυνατότητα να λάβετε βεβαίωση παρακολούθησης. ΣΤΟΧΟΙ Να κατανοήσετε τη διαδικασία μετάδοσης ήχου μέσω διαδικτυακού ραδιοφώνου. Να διαχωρίζετε ανάλογα με τον τύπο αναπαραγωγής ψηφιακού ήχου το podcasting και το audio live streaming. Το διαδικτυακό μάθημα “Λειτουργία Διαδικτυακού Ραδιοφώνου” δημιουργήθηκε στο πλαίσιο εκπόνησης διπλωματικής εργασίας για το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης από την υπ. δρ. κα Ευτυχία Τούλιου Εμείς «δανειστήκαμε» το μάθημα από την ιστοσελίδα των διαδικτυακών μαθημάτων του Ευρωπαϊκού Σχολικού Ραδιοφώνου και το μεταφέραμε εδώ για να διευκολύνουμε τους μαθητές / μαθήτριές μας να πειραματιστούν με το υλικό χωρίς να «χαλάσουμε» κάποιο μέρος του κατά λάθος σε κείνον τον ιστότοπο. Ευχαριστούμε θερμά τους δημιουργούς του για την χρήση του και την ευκαιρία να μάθουμε πιο αποτελεσματικά τον τρόπο λειτουργίας και δημιουργίας ραδιοφωνικών μηνυμάτων και εκπομπών για χάρη του σχολείου μας και για να επικοινωνήσουμε με τους μαθητές της Ευρώπης για όσα μας ενώνουν. Επεξεργασία

    Διαδικτυακό ραδιόφωνο

    http://europeanschoolradio.eu/el/course/digitalsound/lessons/%cf%84%ce%b9-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%ba%cf%84%cf%85%ce%b1%ce%ba%cf%8c-%cf%81%ce%b1%ce%b4%ce%b9%cf%8c%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%bf

  • ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΡΙΤΗ - ΜΑΘΗΜΑ 1 - Ραδιοφωνική Τέχνη – Θεωρία και Εφαρμογές

     

    Ορισμός της Ραδιοφωνικής Τέχνης

    • Τι είναι η ραδιοφωνική τέχνη; Η ραδιοφωνική τέχνη είναι η τέχνη που αξιοποιεί τις ιδιότητες του ραδιοφώνου, δηλαδή τον ήχο και τη μετάδοση. Είναι ένα πειραματικό είδος που συνεχώς διευρύνει τα όριά του, ανάλογα με την πρόοδο της τεχνολογίας και που ψάχνει νέους τρόπους έκφρασης μέσα από τον ήχο και τη ραδιοφωνική (εξ αποστάσεως) μετάδοση. Στη διεθνή ορολογία τη συναντάμε με το όνομα radio art.
    • Τι δεν είναι η ραδιοφωνική τέχνη; Πολλές φορές ως ραδιοφωνική τέχνη συναντάμε στην ορολογία τη ραδιοφωνική τεχνική ή γενικά την τέχνη στο ραδιόφωνο. Η ραδιοφωνική τέχνη δεν είναι απλά η τέχνη στο ραδιόφωνο, δηλαδή η ραδιοφωνική παρουσίαση μιας όπερας ή μιας συναυλίας ή μιας εκπομπής λόγου ή ενός θεατρικού.

    Ιστορικά Στοιχεία

    1η περίοδος: Η ραδιοφωνική τέχνη ξεκινά μαζί με την ιστορία των ραδιοφωνικών σταθμών τη δεκαετία του 1920. Στην πρώτη περίοδο πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οι πειραματισμοί κινούνται γύρω από την έρευνα του κώδικα του ραδιοφώνου που ακόμα δεν είχε διαμορφωθεί όπως τον γνωρίζουμε σήμερα. Για παράδειγμα, πώς δηλώνουμε ότι τελειώνει μια εκπομπή και αρχίζει μία άλλη; Πώς συνδέουμε τον λόγο με τη μουσική; Ήταν μερικά από τα προβλήματα της πρώιμης εκείνης εποχής. Στα πλαίσια των πειραματισμών, ειδικά στη Γερμανία είχαμε την παραγωγή μιας σειράς πρωτοποριακών έργων ραδιοφωνικού θεάτρου (Hörspiel).

    2η περίοδος: Μετά τον πόλεμο η ραδιοφωνική τέχνη παίρνει τη θέση περίπου που έχει και σήμερα: του πειραματικού ραδιοφωνικού περιεχομένου, δηλαδή του περιεχομένου εκείνου που παρουσιάζεται στο περιθώριο του ραδιοφωνικού προγράμματος. Η ραδιοφωνική τέχνη αναπτύσσεται σε ειδικά στούντιο των ραδιοφωνικών σταθμών παράλληλα με την πειραματική μουσική και την ηχητική ποίηση στη Γερμανία (neues Hörspiel), τη Γαλλία, την Ιταλία, την Αυστρία, αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Στις Η.Π.Α. και τον Καναδά η ραδιοφωνική δημιουργία βασίζεται περισσότερο σε ανεξάρτητους καλλιτέχνες και δίκτυα.

    3η περίοδος: Από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 και μετά, η ραδιοφωνική τέχνη δίνει μεγάλη βάση στο στοιχείο της μετάδοσης. Με τη συνεργασία πολλών διαφορετικών σταθμών και καλλιτεχνών διοργανώνονται μεγάλα project που βασίζονται στην ανταλλαγή ήχων και έργων και τη μετάδοσή τους σε πολλούς σταθμούς ταυτόχρονα, σε φυσικούς χώρους (εκθεσιακούς) και από το 1995 και μετά στο διαδίκτυο. Η «τηλεματική» αυτή φάση της ραδιοφωνικής τέχνης που πλέον χρησιμοποιεί ψηφιακά δίκτυα και οποιαδήποτε συσκευή μετάδοσης (κινητά, i-pod κλπ) εμπλέκει σταδιακά όλο και περισσότερους καλλιτέχνες και αυτόνομα δίκτυα από όλον τον κόσμο. Φθάνουμε έτσι στη φάση της παγκοσμιοποίησης και καθιέρωσης της ραδιοφωνικής τέχνης ως αυτόνομης τέχνης.

    Ελλάδα: Στην Ελλάδα ωστόσο, λόγω των κοινωνικοπολιτικών συνθηκών και άλλων συγκυριών η συμμετοχή στο γίγνεσθαι της ραδιοφωνικής τέχνης τις δύο πρώτες περιόδους ήταν ανύπαρκτη, ενώ την τρίτη περίοδο οι σκόρπιες εμφανίσεις και συμμετοχές δεν στοιχειοθετούν την ύπαρξη μιας ελληνικής σκηνής ραδιοφωνικής τέχνης.

    Μάθημα 3 - Ραδιοφωνικό στούντιο ΜΑΘΗΜΑ 2 - Η γλώσσα του ραδιοφώνου