Εικονική αρχαιολογική ανασκαφή με χρήση Η/Υ ως μαθησιακό περιβάλλον για διερεύνηση στην Ιστορία (Λημαράκη)

Η εικονική αρχαιολογική ανασκαφή με χρήση Ι Ι/Υ ως μαθησιακό περιβάλλον για διερεύνηση στην Ιστορία: μελέτη του λόγου των μαθητών και της διδακτικής οργάνωσης του διαλόγου μέσα στην τάξη

Ευαγγελία Β. Λημαράκη

Η παρούσα μελέτη αφορά τη χρήση ενός υπολογιστικού περιβάλλοντος για την καλλιέργεια εμπειρικής επιστημονικής σκέψης στους μαθητές στο μάθημα της Αρχαίας Ιστορίας. Αντικείμενο της έρευνας είναι το πρόγραμμα  που χρησιμοποιείται για τη διδασκαλία Αρχαίας Ιστορίας με μαθητές 6^ τάξης  αποτελείται από δύο εικονικές αρχαιολογικές ανασκαφές, που τοποθετούνται η μία στην Ασσυρία και η άλλη στην Ελλάδα Παρουσιάζω μια μελέτη περίπτωσης των επιχειρημάτων που αναπτύσσει μια δυάδα μαθητριών με βάση τα «ανασκαφικά ευρήματα». Η μελέτη στηρίζεται σε 11 διάλογους της δυάδας, που τοποθετούνται και αναλύονται μέσα σε μια ευρύτερη χρονική ακολουθία από συζητήσεις που διεξάγει η δασκάλα στην τάξη. Η ανάλυση τεκμηριώνει μια κεντρική διάκριση, που διαφοροποιεί τις δύο ανασκαφές, ως προς τη κοινωνικο-γνωστική υφή των διαλόγων στη δυάδα. Η διάκριση αυτή περιγράφεται με τους όρους ανασυνθετικό πλαίσιο (όπου η έμφαση είναι στη δημιουργία μιας συνεκτικής υποθετικής αναπαράστασης του παρελθόντος από τα ανασκαφικά ετ>ρήματα) και αποδεικτικό πλαίσιο (όπου η έμφαση είναι στον έλεγχο τέτοιων υποθετικών αναπαραστάσεων του παρελθόντος χρησιμοποιώντας τα ανασκαφικά ευρήματα ως αποδεικτικά στοιχεία). Η ανάλυση των συζητήσεων στην τάξη, δείχνει ότι η δασκάλα, καθώς διεύθυνε τη συζήτηση, διαμόρφωνε διαφορετικές απαιτήσας γνωστικής επεξεργασίας των ευρημάτων σε κάθε ανασκαφή, κατά τρόπο που παρουσίαζα αντιστοιχίες με την παραπάνω βασική διάκριση που παρατηρήθηκε στους διάλογους της δυάδας. Διαφορές στο σχεδιασμό των δύο ανασκαφών μπορούν επίσης να συνδεθούν με τα παραπάνω χαρακτηριστικά των διαλόγων. Έτσι, η μελέτη περίπτωσης ως ερευνητική μέθοδος διαφώτιζα διαστάσας που μπορούν να βελτιώσουν το σχεδιασμό τόσο της διδασκαλίας όσο και του εκπαιδευτικού λογισμικού για την υποστήριξη διερευνητικής μάθησης στην Ιστορία.

Click Dimaraki2.doc link to view the file.