Εργασίες των μαθητών του Α1, Α2 και Α3 σχετικές με τη ζωή και το έργο του Αποστόλου Παύλου

Πινακοθήκη Εργασιών Α' Γυμνασίου

Εργ.1

Καθώς προχωρούμε προς το σπιτι του Ανανία σκεφτόμουν αν είναι αλήθεια όλα όσα λένε οι χριστιανοί ότι ήρθε ο Μεσσίας που θα μας σωσει. Θα ήμουν τρομαγμένος από το περιστατικό της τύφλωσης του Σαουλ, δηλαδή του Απ. Παύλου και θα αμφέβαλλα αν έχω πάρει λάθος δρόμο στην ζωή μου. (Άγγελος Κ.)       

Εργ.2


                         Ταυτότητα  

                               Όνομα: Σαούλ

                               Επίθετο: Παύλος

                               Όν. Γονιού: φυλής Βενιαμίν

                               Σπουδές: Θεολογικές και Νομικές

                               Δράση: Αποστολικής δράσης:

                               1)προσευχή

                               2)επιλέγουν πρόσωπα

                               3)δίνουν έγκυρες επιστολές

                               Ημερομηνία γέννησης: 5πΧ.-15μΧ

                               Ημερομηνία κοίμησης: 66μΧ.-68μΧ.

                               Ημέρα εορτασμού: 29 Ιουνίου

                               Πολιούχος: Κόρινθος, Καβάλα

Εργ.2


               Ονομαστικά οι 14 επιστολές του αποστόλου παύλου:

προς Ρωμαίους                          προς Τιμόθεον Α'

προς Κορινθίους Α'                    προς Τιμόθεον Β'

προς Κορινθίους Β'                    προς Τίτον

προς Γαλάτας                             προς Φιλήμονα

προς Εφεσίους                           προς Εβραίους

προς Φιλιππησίους

προς Κολοσσαείς

προς Θεσσαλονικείς Α'

προς Θεσσαλονικείς Β'

 ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

ΠΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ

Την επιστολή προς Φιλιππησίους την έγραψε ο Παύλος από τη φυλακή, στη Ρώμη, γύρω στο 60-62 μ.Χ. ή το πιθανότερο στην Έφεσο, γύρω στο 55 μ.Χ.. Οι Φίλιπποι είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη στην οποία διαδόθηκε το Ευαγγέλιο από τον Απόστολο Παύλο και τους συνεργάτες του και ιδρύθηκε εκεί η τοπική Εκκλησία γύρω στο έτος 50 μ.Χ., κατά τη δεύτερη περιοδεία του Παύλου.

Με την Εκκλησία των Φιλίππων ο Παύλος είχε ιδιαίτερα φιλικές σχέσεις, όπως φαίνεται από την επιστολή που της απευθύνει και η οποία είναι η πιο προσωπική, συναισθηματική και τρυφερή επιστολή του.

Η προς Φιλιππησίους μπορεί να χαρακτηριστεί "επιστολή της χαράς", γιατί το θέμα της χαράς και η συνεχής προτροπή του Αποστόλου προς τους Φιλιππησίους να χαίρουν, δεσπόζουν στην επιστολή, ενώ θα μπορούσε επίσης να χαρακτηριστεί και "επιστολή της ταπεινοφροσύνης", γιατί και το θέμα αυτό κυριαρχεί, με αποκορύφωμα μάλιστα ένα θαυμάσιο και πυκνό σε νοήματα ύμνο προς το Χριστό, που ενώ ήταν Θεός, πήρε δούλου μορφή και ταπεινώθηκε μέχρι ακόμη και του σταυρικού θανάτου. Ο Παύλος αφήνει την καρδιά του να εκφραστεί με τον πιο αυθόρμητο και τρυφερό τόνο για να ευχαριστήσει τους Χριστιανούς των Φιλίππων που επανειλημμένα του έστειλαν βοηθήματα και άλλοτε και τώρα που είναι φυλακισμένος.

Οι σκέψεις και τα αισθήματα του Αποστόλου εκτίθενται χωρίς κάποιο αυστηρό διάγραμμα, όπως μιλώντας κανείς μ' ένα φιλικό του πρόσωπο λέει αυθόρμητα όσα έχει να πει, χωρίς να τα κατατάσσει με τρόπο αυστηρά συστηματικό. Όλα αυτά βέβαια δεν σημαίνουν ότι η επιστολή στερείται θεολογικού βάθους και ότι έχει μόνο πρακτικό προσανατολισμό. Η κένωση του Χριστού (2,6), η δικαιοσύνη «εκ πίστεως», η εσχατολογική ελπίδα, ο μετασχηματισμός του φθαρτού σώματος σε ένδοξο σώμα κ.ά. αποτελούν βασικά θέματα της επιστολής. (Άγγελος Κ..)

Ο Απόστολος Παύλος συγγραφέας των μισών περίπου από τα βιβλία της Καινής διαθήκης, αναγνωρίστηκε ως Ισαπόστολος και Άγιος, και ήταν μια από τις   σπουδαιότερες προσωπικότητες της πρώιμης εποχής του Χριστιανισμού, υποστηρικτης της παγκοσμιότητας της Διδασκαλίας του Ιησού. Για τον λόγο αυτό πήρε το όνομα  << Απόστολος των Εθνών >> και των εθνικών, εκείνων δηλαδή που δεν ανήκουν στον λαό και στην Θρησκεία των Εβραίων. Λεγόταν Σαούλ αλλά κατά την τότε  συνήθεια των Ιουδαίων της διασποράς έφερε εκτός από το ιουδαϊκό όνομα και ένα ομόηχο ελληνικό ή ρωμαϊκό. (Μαριλένα Αμπ., Α1)

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΤΙΤΟ

Η επιστολή προς Τίτον, γράφτηκε στους Φιλίππους το 63-64 μ.Χ.. Για τον Τίτο, ο οποίος μαζί με τον Τιμόθεο ανήκε στους πιο στενούς συνεργάτες του Παύλου, δεν μιλούν καθόλου οι Πράξεις. Μας δίνει όμως πληροφορίες ο Παύλος στις επιστολές του.

Ο Τίτος προέρχεται από εθνική οικογένεια, έχει παραμένει απερίτμητος, συνόδεψε τον Παύλο, μαζί με τον Βαρνάβα, στην Αποστολική Σύνοδο (Γαλ 2,1-3), ανέλαβε να συμφιλιώσει τους Κορινθίους με τον Παύλο στα γεγονότα που μεσολάβησαν ανάμεσα στις δύο προς Κορινθίους επιστολές, πήρε μέρος στον έρανο για τους Χριστιανούς των Ιεροσολύμων. Στη δεύτερη φυλάκιση του Παύλου στη Ρώμη βρίσκεται μάλλον κοντά του και από εκεί φεύγει για τη Δαλματία. Πριν από τη φυλάκιση αυτή του ανατίθεται από τον Παύλο η διαποίμανση της Εκκλησίας της Κρήτης.

Ο Παύλος υπενθυμίζει στον Τίτο ότι τον εγκατέστησε ποιμένα στην Κρήτη για να συνεχίσει να διορθώνει τις ελλείψεις και να εγκαταστήσει σε κάθε πόλη πρεσβυτέρους  των οποίων απαριθμεί τα προσόντα που πρέπει να έχουν περιγραφεί κατόπιν τους αιρετικούς ψευδοδιδασκάλους και υπενθυμίζει στον Τίτο τα ποιμαντικά του καθήκοντα απαριθμώντας συνάμα τις αρετές που πρέπει να κοσμούν τους ηλικιωμένους άντρες και γυναίκες, τους νεαρούς και τους δούλους. Επίσης προτρέπει τον Τίτο να θυμίζει στα μέλη της Εκκλησίας την υποχρέωση τους μετά το βάπτισμα της αναγέννησης και της ανανέωσης που χαρίζει το Άγιο Πνεύμα να διάγουν ζωή πλήρη έργων αγάπης. (Μαριλένα Αμπ.)

https://docs.google.com/document/d/19eFucrp5PhRcg6GCVfeG5-wn3Bri-Lkbd5IA52NGkgM/edit?usp=sharing

Από τις σπουδαίες προσωπικότητες της πρώιμης εποχής του Χριστιανισμού, υποστηρικτής της παγκοσμιότητας της Διδασκαλίας Του Ιησού. Για τον λόγο αυτό πήρε το όνομα «Απόστολος τῶν ἐθνῶν» και των εθνικών, εκείνων δηλαδή που δεν ανήκουν στον λαό και στη θρησκεία των Εβραίων.

Λεγόταν Σαούλ (Σαύλος, βλ. Πράξ. 7:58, 8:1 κ.ά.) αλλά κατά την τότε συνήθεια των Ιουδαίων της διασποράς έφερε εκτός από το ιουδαϊκό όνομα και ένα ομόηχο ελληνικό ή ρωμαϊκό.

Νομικη-Σταλα-Α3

 Α3

Σχολιασμός σε βίντεο με θέμα τη ζωή του Αποστόλου Παύλου

ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΑΚΙ ΠΟΥ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΜΕ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ ΗΤΑΝ ΤΟ ΘΑΡΡΟΣ ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΜΗ ΨΥΧΗΣ ΠΟΥ ΤΟΥ κηρύττει Ο ΘΕΟΣ. ΠΑΡΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ  ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΥΡΑΣΗ ΝΑ ΠΕΡΠΑΤΑ ΜΕ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΣΕ ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ ΝΑ ΚΗΡΥΤΤΕΙ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥ. ΕΠΙΣΗΣ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ Η ΡΙΖΙΚΗ ΤΟΥ ΑΛΛΑΓΗ ΠΑΛΙ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ .ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ  ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ.

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΡΟΥΦΑ

Αυτό που με εντυπωσίασε με το βίντεο που μας δείξατε είναι ότι ενώ ο Παύλος αρχικά ήταν διώκτης του Χριστιανισμού (από το Λατινικό ”Christianus”- Christ, Χριστός και την κατάληξη -anus), με την θεϊκή παρέμβαση Του (του Χριστού), μεταμορφώθηκε από έναν φανατικό διώκτη του Χριστιανισμού σε έναν ταπεινό και ενάρετο μαθητή που αργότερα διδάσκει για τον Χριστό στα πέρατα της Οικουμένης. Ποτέ δεν σταμάτησε να κηρύττει στο όνομα της Αγίας Τριάδας, ακόμα κι όταν φυλακίστηκε...Ένα τρανό παράδειγμα μετάνοιας καθώς και πίστης προς τον Κύριο.

Απλά ευχαριστώ που μας δείξατε αυτό το βίντεο.

-Άννα Σμαλιού

 

Αυτο οπου μου εκανε εντυπωση ηταν τη πιστη και η αγαπη που ειχε για το χριστο και οτι και να του εκαναν δεν τα παρατουσε η εμμονη και η επιμονη του εδινε κουραγιο και δυναμη να συνεχιζει στο εργο του.                                                                                                                                                                                                                           

             τρικοιλης κωστας

 

ΟΙ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΕΙΝΑΙ 14 ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΚΟΛΟΥΘΕΣ  ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Β ΠΡΟΣ ΓΑΛΑΤΑΣ ΠΡΟΣ ΕΦΕΣΙΟΥΣ ΠΡΟΣ ΦΙΛΛΙΠΙΣΙΟΥΣ    ΠΡΟΣ ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ ΠΡΟΣ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Α ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Β ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Α ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Β  ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ ΠΡΟΣ ΦΙΛΗΜΟΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ.

 

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ  ΕΦΕΣΙΟΥΣ ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΕΣΟ ΚΑΠΟΥ ΑΝΑΜΕΣΑ ΤΟ 54 ΜΕ 55 ΜΧ Η ΕΝΔΕΧΟΜΈΝΩΣ ΣΤΗΝ ΡΏΜΗ  ΤΟ 60 ΜΕ 62 ΜΧ

ΠΑΡΑΛΗΠΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ.

Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΕΓΡΑΨΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΗΤΑΝ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΛΑΒΕ ΠΕΡΙ ΚΑΠΟΙΟΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ   ΜΕ ΕΒΡΑΙΚΕΣ ΙΟΥΔΑΙΖΟΥΣΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΕΙΣΆΓΟΝΤΑΙ ΜΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΑΥΤΩΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ

ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΟΒΛΉΜΑΤΑ ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΔΙΟΤΙ ΠΟΛΥ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΠΙΣΤΗΣΟΥΜΕ

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΡΟΥΦΑ.

            

          Αυτό που μου έκανε εντύπωση στο βιντεάκι για τον Απόστολο Παύλο είναι το πώς από φανατικός διώκτης των  

          Χριστιανών με μία πολύ σύντομη αλλά ταυτόχρονα δυνατή ώστε να αλλάξει τρόπο ζωής “επίσκεψη” του            

          Χριστού άλλαξε, κι έγινε Απόστολος του Χριστού. Σαν ένα μικρό παιδάκι που δεν ακούει τους γονείς του, και

          κάνει ότι το ευχαριστεί, έτσι κι ο Παύλος δεν άκουγε τις προειδοποιήσεις των Εβραίων, συνεχίζοντας να

         κηρύττει το Ευαγγέλιο του Χριστού. Και τα κατάφερε να βαπτίζει χιλιάδες κόσμο Χριστιανούς. Επίσης με το

        βίντεο αυτό κατάλαβα ότι πρέπει να είμαστε ευγνώμονες στον Απόστολο Παύλο δεν μπορεί να μην είχαμε      γνωρίσει τον Χριστό      Σχετική εικόνα              

Σάκης Π.,

 

Κώστας Τρικολίλης

Ο Απόστολος Παύλος γεννήθηκε στην Ταρσό της Κιλικίας μεταξύ 5 και 15 μ.Χ. από ευσεβείς Ιουδαίοι γονείς. Ο Παύλος καταγόταν από την φυλή Βενιαμίν και ανήκε στην τάξη των Φαραϊών (Ρωμ.16,1 και Φιλιππ 3,5). Ο πατέρας του ήταν Ρωμαίος πολίτης και προήλθε από τα ανώτερα στρώματα της κοινωνίας της Κιλικίας. Από τον πατέρα του κληρονόμησε ο Παύλος και η ιδιότητα του Ρωμαίου πολίτη. Αυτό το χαρακτηριστικό έδωσε σημαντικά πλεονεκτήματα στον Παύλο.

 


Το εβραϊκό του όνομα ήταν Σαούλ. Κατά τη γνωστή τότε συνήθεια των Ιουδαίων της διαστολής να φέρει εκτός από το ιουδαϊκό όνομα και ένα oνομα ελληνικό ή ρωμαϊκό λεγόταν Σαύλος και αργότερα ονομαζόταν Παύλος.

 

ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ

 


Η προς Ρωμαίους επιστολή απευθύνεται στην Εκκλησία της Ρώμης. Ο Παύλος την εποχή που γράφει το γράμμα, βρισκόταν προς το τέλος της 3ης περιοδείας και μάλιστα στο Κόρινθο. Εκεί γράφει την προς Ρωμαίους επιστολή το 57 μ.Χ., μετά από πλούσια ιεραποστολική και συγγραφική δραστηριότητα.

 


Ο Παύλος έχει ήδη κηρύξει το Ευαγγέλιο στο ανατολικό τμήμα της αυτοκρατορίας, από την Ιερουσαλήμ ως την Ιλλυρία όπως αναφέρεται στο γράμμα (15,19). Ο Παύλος από το Κόρινθο θα κατευθυνθεί προς την Ιερουσαλήμ για να φέρει τα βοηθήματα που συγκεντρώθηκαν από τους Χριστιανούς της Μακεδονίας και της Αχαΐας για τους Ιεροσολυμμένους. Μετά την πορεία του στα Ιεροσόλυμα, σκοπεύει να μεταφέρει την αποστολή του στη Δύση και να ικανοποιήσει την πολύχρονη ένθερμη επιθυμία του να δει τους Χριστιανούς της Ρώμης και να κατευθυνθεί από αυτούς στην Ισπανία (Ρωμ.15, 23-26 και Πράξ. 23,11). Με την επιστολή του θέλει να συστήσει προσωπικά για την μελλοντική του επίσκεψη αλλά και γιατί έχουν ήδη διαδοθεί για αυτόν ποικίλες πληροφορίες. Για το λόγο αυτό, εκθέτει λεπτομερώς τη διδασκαλία του στο γράμμα.

 


Η προς Ρωμαίους επιστολή είναι η σπουδαιότερη στο θεολογικό περιεχόμενο και η μεγαλύτερη σε έκταση από όλα τα γράμματα του Παύλου. Χαρακτηρίζεται συνήθως ως η "δογματική" ή "Ευαγγέλιο του Αποστόλου Παύλου".


Ωστόσο, η επιστολή αυτή δεν περιέχει σύνοψη της θεολογίας του, αλλά εκθέτει μια βασική πτυχή της παύλης θεολογίας: Η δικαίωση του αμαρτωλού ανθρώπου με τη χάρη του Χριστού και όχι με τα έργα του Νόμου. Το θέμα αυτό αναπτύσσεται από τον Παύλο μέσα στο πλαίσιο της θείας οικονομίας, ξεκινώντας από τον Αδάμ, το οποίο παρέβη την εντολή του Θεού και φτάνοντας στο τελευταίο Αδάμ, τον Ιησού Χριστό, που αποκατέστησε την παράβαση του πρώτου ηγεμόνα. Ο πρώτος έφερε τη θανάτου στην ανθρωπότητα, ο "εξαιρετικός" δώρισε πλουσιοπάροχα την ζωή.


Όπου ενδιαφέρεται για τον ιερό συγγραφέα δεν είναι να εξηγήσει την προέλευση των δεινών της ανθρωπότητας αλλά να υπογραμμίσει τη δωρεά της ζωής που πηγάζει από τον Χριστό. Το παρόν και το μέλλον της ζωής κατέχει το κέντρο του ενδιαφέροντος και όχι το παρελθόν της φθοράς και της θανάτου.  

 

Μαριάννα Ρ.

 

Η Προς Εβραίους επιστολή είναι ένα από τα 27 βιβλία της Καινής Διαθήκης, γραμμένη από τον απόστολο Παύλο περίπου το 61 μ.χΟ συγγραφέας της προτάσσει πολλά χωρία απότ ην Παλαιά Διαθήκη με σκοπό να τονίσει την ανωτερότητα του Υιού του Θεού έναντι των αγγέλων και του Μωυσή. Οι Χριστιανοί παραλήπτες της επιστολής αν και υφίστανται δυσχέρειες μπορούν να στηρίζονται σε αυτόν, αλλά να είναι και προσεκτικοί προκειμένου να μην αμαρτήσουν, διότι αν επαναλάβουν ό,τι κι ο ισραηλιτικός λαός στην πορεία του στην έρημο-μετά την έξοδό του από την Αίγυπτο-θα τιμωρηθούν σκληρά. Ο Ιησούς Χριστός είναι όμως ανώτερος και του Ιουδαίου αρχιερέα και το ουράνιο θυσιαστήριό του είναι ανώτερο του επίγειου ιουδαϊκού ναού. Η εφάπαξ θυσία του Χριστού στο σταυρό είναι ανώτερη των ιουδαϊκών θυσιών οι οποίες επαναλαμβάνονται συνεχώς στο Ναό   

 

Σαββίνα Σ.

 

Επιστολές Αποστόλου Παύλου:


Πρός Ρωμαίους


Πρός Κορινθίους Α’


Πρός Κορινθίους Β’


Πρός Γαλάτας


Πρός Εφεσίους

Πρός Φιλιππησίους


Πρός Κολασσαείς


Πρός Θεσσαλονικείς Α’


Πρός Θεσσαλονικείς Β’


Πρός Τιμόθεον Α’


Πρός Τιμόθεον Α’


Πρός Τίτον


Πρός Φιλήμονα


Πρός Εβραίους

     

                                                                                                                                      

 Εργ.1 Καθώς προχωρούμε προς το σπιτι του Ανανία σκεφτόμουν αν είναι αλήθεια όλα όσα λένε οι χριστιανοί ότι ήρθε ο Μεσσίας που θα μας σωσει. Θα ήμουν τρομαγμένος από το περιστατικό της τύφλωσης του Σαουλ, δηλαδή του Απ. Παύλου και θα αμφέβαλλα αν έχω πάρει λάθος δρόμο στην ζωή μου. (Άγγελος Κ.)

Εργ.2 Ταυτότητα

Όνομα: Σαούλ

Επίθετο: Παύλος

Όν. Γονιού:

φυλής Βενιαμίν

Σπουδές: Θεολογικές και Νομικές

Δράση: Αποστολικής δράσης:

1)προσευχή

2)επιλέγουν πρόσωπα

3)δίνουν έγκυρες επιστολές

Ημερομηνία γέννησης: 5πΧ.-15μΧ

Ημερομηνία κοίμησης: 66μΧ.-68μΧ.

Ημέρα εορτασμού: 29 Ιουνίου

Πολιούχος: Κόρινθος, Καβάλα

Εργ.2 Ονομαστικά οι 14 επιστολές του αποστόλου παύλου:

προς Ρωμαίους

προς Τιμόθεον

Α' προς Κορινθίους

Α' προς Τιμόθεον

Β' προς Κορινθίους

Β' προς Τίτον

προς Γαλάτας

προς Φιλήμονα

προς Εφεσίους

προς Εβραίους

προς Φιλιππησίους

προς Κολοσσαείς

προς Θεσσαλονικείς Α'

προς Θεσσαλονικείς Β'

ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

ΠΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ

Την επιστολή προς Φιλιππησίους την έγραψε ο Παύλος από τη φυλακή, στη Ρώμη, γύρω στο 60-62 μ.Χ. ή το πιθανότερο στην Έφεσο, γύρω στο 55 μ.Χ.. Οι Φίλιπποι είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη στην οποία διαδόθηκε το Ευαγγέλιο από τον Απόστολο Παύλο και τους συνεργάτες του και ιδρύθηκε εκεί η τοπική Εκκλησία γύρω στο έτος 50 μ.Χ., κατά τη δεύτερη περιοδεία του Παύλου.

Με την Εκκλησία των Φιλίππων ο Παύλος είχε ιδιαίτερα φιλικές σχέσεις, όπως φαίνεται από την επιστολή που της απευθύνει και η οποία είναι η πιο προσωπική, συναισθηματική και τρυφερή επιστολή του. Η προς Φιλιππησίους μπορεί να χαρακτηριστεί "επιστολή της χαράς", γιατί το θέμα της χαράς και η συνεχής προτροπή του Αποστόλου προς τους Φιλιππησίους να χαίρουν, δεσπόζουν στην επιστολή, ενώ θα μπορούσε επίσης να χαρακτηριστεί και "επιστολή της ταπεινοφροσύνης", γιατί και το θέμα αυτό κυριαρχεί, με αποκορύφωμα μάλιστα ένα θαυμάσιο και πυκνό σε νοήματα ύμνο προς το Χριστό, που ενώ ήταν Θεός, πήρε δούλου μορφή και ταπεινώθηκε μέχρι ακόμη και του σταυρικού θανάτου. Ο Παύλος αφήνει την καρδιά του να εκφραστεί με τον πιο αυθόρμητο και τρυφερό τόνο για να ευχαριστήσει τους Χριστιανούς των Φιλίππων που επανειλημμένα του έστειλαν βοηθήματα και άλλοτε και τώρα που είναι φυλακισμένος. Οι σκέψεις και τα αισθήματα του Αποστόλου εκτίθενται χωρίς κάποιο αυστηρό διάγραμμα, όπως μιλώντας κανείς μ' ένα φιλικό του πρόσωπο λέει αυθόρμητα όσα έχει να πει, χωρίς να τα κατατάσσει με τρόπο αυστηρά συστηματικό.

Όλα αυτά βέβαια δεν σημαίνουν ότι η επιστολή στερείται θεολογικού βάθους και ότι έχει μόνο πρακτικό προσανατολισμό. Η κένωση του Χριστού (2,6), η δικαιοσύνη «εκ πίστεως», η εσχατολογική ελπίδα, ο μετασχηματισμός του φθαρτού σώματος σε ένδοξο σώμα κ.ά. αποτελούν βασικά θέματα της επιστολής. (Άγγελος Κ..)

Ο Απόστολος Παύλος συγγραφέας των μισών περίπου από τα βιβλία της Καινής διαθήκης, αναγνωρίστηκε ως Ισαπόστολος και Άγιος, και ήταν μια από τις σπουδαιότερες προσωπικότητες της πρώιμης εποχής του Χριστιανισμού, υποστηρικτής της παγκοσμιότητας της Διδασκαλίας του Ιησού. Για τον λόγο αυτό πήρε το όνομα << Απόστολος των Εθνών >> και των εθνικών, εκείνων δηλαδή που δεν ανήκουν στον λαό και στην Θρησκεία των Εβραίων.

Λεγόταν Σαούλ αλλά κατά την τότε συνήθεια των Ιουδαίων της διασποράς έφερε εκτός από το ιουδαϊκό όνομα και ένα ομόηχο ελληνικό ή ρωμαϊκό. (Μαριλένα Αμπ., Α1)

ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΤΙΤΟ

Η επιστολή προς Τίτον, γράφτηκε στους Φιλίππους το 63-64 μ.Χ.. για τον Τίτο, ο οποίος μαζί με τον Τιμόθεο ανήκε στους πιο στενούς συνεργάτες του Παύλου, δεν μιλούν καθόλου οι Πράξεις. Μας δίνει όμως πληροφορίες ο Παύλος στις επιστολές του.

Ο Τίτος προέρχεται από εθνική οικογένεια, έχει παραμένει απερίτμητος, συνόδεψε τον Παύλο, μαζί με τον Βαρνάβα, στην Αποστολική Σύνοδο (Γαλ 2,1-3), ανέλαβε να συμφιλιώσει τους Κορινθίους με τον Παύλο στα γεγονότα που μεσολάβησαν ανάμεσα στις δύο προς Κορινθίους επιστολές, πήρε μέρος στον έρανο για τους Χριστιανούς των Ιεροσολύμων.

Στη δεύτερη φυλάκιση του Παύλου στη Ρώμη βρίσκεται μάλλον κοντά του και από εκεί φεύγει για τη Δαλματία. Πριν από τη φυλάκιση αυτή του ανατίθεται από τον Παύλο η διαποίμανση της Εκκλησίας της Κρήτης. Ο Παύλος υπενθυμίζει στον Τίτο ότι τον εγκατέστησε ποιμένα στην Κρήτη για να συνεχίσει να διορθώνει τις ελλείψεις και να εγκαταστήσει σε κάθε πόλη πρεσβυτέρους των οποίων απαριθμεί τα προσόντα που πρέπει να έχουν περιγραφεί κατόπιν τους αιρετικούς ψευδοδιδασκάλους και υπενθυμίζει στον Τίτο τα ποιμαντικά του καθήκοντα απαριθμώντας συνάμα τις αρετές που πρέπει να κοσμούν τους ηλικιωμένους άντρες και γυναίκες, τους νεαρούς και τους δούλους.

Επίσης προτρέπει τον Τίτο να θυμίζει στα μέλη της Εκκλησίας την υποχρέωση τους μετά το βάπτισμα της αναγέννησης και της ανανέωσης που χαρίζει το Άγιο Πνεύμα να διάγουν ζωή πλήρη έργων αγάπης. (Μαριλένα Αμπ.)

https://docs.google.com/document/d/19eFucrp5PhRcg6GCVfeG5-wn3Bri-Lkbd5IA52NGkgM/edit?usp=sharing 

Από τις σπουδαίες προσωπικότητες της πρώιμης εποχής του Χριστιανισμού, υποστηρικτής της παγκοσμιότητας της Διδασκαλίας Του Ιησού. Για τον λόγο αυτό πήρε το όνομα «Απόστολος τῶν ἐθνῶν» και των εθνικών, εκείνων δηλαδή που δεν ανήκουν στον λαό και στη θρησκεία των Εβραίων. Λεγόταν Σαούλ (Σαύλος, βλ. Πράξ. 7:58, 8:1 κ.ά.) αλλά κατά την τότε συνήθεια των Ιουδαίων της διασποράς έφερε εκτός από το ιουδαϊκό όνομα και ένα ομόηχο ελληνικό ή ρωμαϊκό. Νομικη-Σταλα-Α3

Α3

Σχολιασμός σε βίντεο με θέμα τη ζωή του Αποστόλου Παύλου

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/z83Eg86KGfw" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΑΚΙ ΠΟΥ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΜΕ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ ΗΤΑΝ ΤΟ ΘΑΡΡΟΣ ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΜΗ ΨΥΧΗΣ ΠΟΥ ΤΟΥ κηρύττει Ο ΘΕΟΣ. ΠΑΡΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΥΡΑΣΗ ΝΑ ΠΕΡΠΑΤΑ ΜΕ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΣΕ ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ ΝΑ ΚΗΡΥΤΤΕΙ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥ.

ΕΠΙΣΗΣ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΜΕΓΑΛΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ Η ΡΙΖΙΚΗ ΤΟΥ ΑΛΛΑΓΗ ΠΑΛΙ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ .

ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ.

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΡΟΥΦΑ

Αυτό που με εντυπωσίασε με το βίντεο που μας δείξατε είναι ότι ενώ ο Παύλος αρχικά ήταν διώκτης του Χριστιανισμού (από το Λατινικό ”Christianus”- Christ, Χριστός και την κατάληξη -anus), με την θεϊκή παρέμβαση Του (του Χριστού), μεταμορφώθηκε από έναν φανατικό διώκτη του Χριστιανισμού σε έναν ταπεινό και ενάρετο μαθητή που αργότερα διδάσκει για τον Χριστό στα πέρατα της Οικουμένης.

Ποτέ δεν σταμάτησε να κηρύττει στο όνομα της Αγίας Τριάδας, ακόμα κι όταν φυλακίστηκε...Ένα τρανό παράδειγμα μετάνοιας καθώς και πίστης προς τον Κύριο. Απλά ευχαριστώ που μας δείξατε αυτό το βίντεο. -Άννα Σμαλιού

Αυτο οπου μου εκανε εντυπωση ηταν η πιστη και η αγαπη που ειχε για το χριστο και οτι και να του εκαναν δεν τα παρατουσε η εμμονη και η επιμονη του εδινε κουραγιο και δυναμη να συνεχιζει στο εργο του.

Τρικοιλης κωστας

ΟΙ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΕΙΝΑΙ 14 ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΚΟΛΟΥΘΕΣ :

ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ

ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Β

ΠΡΟΣ ΓΑΛΑΤΑΣ

ΠΡΟΣ ΕΦΕΣΙΟΥΣ

ΠΡΟΣ ΦΙΛΛΙΠΙΣΙΟΥΣ

ΠΡΟΣ ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ

ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Α ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ Β

ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Α ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Β

ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ

ΠΡΟΣ ΦΙΛΗΜΟΝΑ ΚΑΙ

ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΕΦΕΣΙΟΥΣ ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΕΣΟ ΚΑΠΟΥ ΑΝΑΜΕΣΑ ΤΟ 54 ΜΕ 55 ΜΧ Η ΕΝΔΕΧΟΜΈΝΩΣ ΣΤΗΝ ΡΏΜΗ ΤΟ 60 ΜΕ 62 ΜΧ

ΠΑΡΑΛΗΠΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ. Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΕΓΡΑΨΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΗΤΑΝ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΛΑΒΕ ΠΕΡΙ ΚΑΠΟΙΟΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΜΕ ΕΒΡΑΙΚΕΣ ΙΟΥΔΑΙΖΟΥΣΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΕΙΣΆΓΟΝΤΑΙ ΜΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΑΥΤΩΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΟΒΛΉΜΑΤΑ ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΔΙΟΤΙ ΠΟΛΥ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΠΙΣΤΗΣΟΥΜΕ

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΡΟΥΦΑ.

Αυτό που μου έκανε εντύπωση στο βιντεάκι για τον Απόστολο Παύλο είναι το πώς από φανατικός διώκτης των Χριστιανών με μία πολύ σύντομη αλλά ταυτόχρονα δυνατή ώστε να αλλάξει τρόπο ζωής “επίσκεψη” του Χριστού άλλαξε, κι έγινε Απόστολος του Χριστού. Σαν ένα μικρό παιδάκι που δεν ακούει τους γονείς του, και κάνει ότι το ευχαριστεί, έτσι κι ο Παύλος δεν άκουγε τις προειδοποιήσεις των Εβραίων, συνεχίζοντας να κηρύττει το Ευαγγέλιο του Χριστού. Και τα κατάφερε να βαπτίζει χιλιάδες κόσμο Χριστιανούς.

Επίσης με το βίντεο αυτό κατάλαβα ότι πρέπει να είμαστε ευγνώμονες στον Απόστολο Παύλο μπορεί να μην είχαμε γνωρίσει τον Χριστό

Σάκης Π., Κώστας Τρικοίλης

Ο Απόστολος Παύλος γεννήθηκε στην Ταρσό της Κιλικίας μεταξύ 5 και 15 μ.Χ. από ευσεβείς Ιουδαίοι γονείς. Ο Παύλος καταγόταν από την φυλή Βενιαμίν και ανήκε στην τάξη των Φαρισσαίων (Ρωμ.16,1 και Φιλιππ 3,5).

Ο πατέρας του ήταν Ρωμαίος πολίτης και προήλθε από τα ανώτερα στρώματα της κοινωνίας της Κιλικίας. Από τον πατέρα του κληρονόμησε ο Παύλος και η ιδιότητα του Ρωμαίου πολίτη. Αυτό το χαρακτηριστικό έδωσε σημαντικά πλεονεκτήματα στον Παύλο. Το εβραϊκό του όνομα ήταν Σαούλ. Κατά τη γνωστή τότε συνήθεια των Ιουδαίων της διαστολής να φέρει εκτός από το ιουδαϊκό όνομα και ένα oνομα ελληνικό ή ρωμαϊκό λεγόταν Σαύλος και αργότερα ονομαζόταν Παύλος.

ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ

Η προς Ρωμαίους επιστολή απευθύνεται στην Εκκλησία της Ρώμης. Ο Παύλος την εποχή που γράφει το γράμμα, βρισκόταν προς το τέλος της 3ης περιοδείας και μάλιστα στο Κόρινθο. Εκεί γράφει την προς Ρωμαίους επιστολή το 57 μ.Χ., μετά από πλούσια ιεραποστολική και συγγραφική δραστηριότητα. Ο Παύλος έχει ήδη κηρύξει το Ευαγγέλιο στο ανατολικό τμήμα της αυτοκρατορίας, από την Ιερουσαλήμ ως την Ιλλυρία όπως αναφέρεται στο γράμμα (15,19). Ο Παύλος από το Κόρινθο θα κατευθυνθεί προς την Ιερουσαλήμ για να φέρει τα βοηθήματα που συγκεντρώθηκαν από τους Χριστιανούς της Μακεδονίας και της Αχαΐας για τους Ιεροσολυμμένους. Μετά την πορεία του στα Ιεροσόλυμα, σκοπεύει να μεταφέρει την αποστολή του στη Δύση και να ικανοποιήσει την πολύχρονη ένθερμη επιθυμία του να δει τους Χριστιανούς της Ρώμης και να κατευθυνθεί από αυτούς στην Ισπανία (Ρωμ.15, 23-26 και Πράξ. 23,11).

Με την επιστολή του θέλει να συστήσει προσωπικά για την μελλοντική του επίσκεψη αλλά και γιατί έχουν ήδη διαδοθεί για αυτόν ποικίλες πληροφορίες. Για το λόγο αυτό, εκθέτει λεπτομερώς τη διδασκαλία του στο γράμμα. Η προς Ρωμαίους επιστολή είναι η σπουδαιότερη στο θεολογικό περιεχόμενο και η μεγαλύτερη σε έκταση από όλα τα γράμματα του Παύλου. Χαρακτηρίζεται συνήθως ως η "δογματική" ή "Ευαγγέλιο του Αποστόλου Παύλου".

Ωστόσο, η επιστολή αυτή δεν περιέχει σύνοψη της θεολογίας του, αλλά εκθέτει μια βασική πτυχή της παύλης θεολογίας: Η δικαίωση του αμαρτωλού ανθρώπου με τη χάρη του Χριστού και όχι με τα έργα του Νόμου.

Το θέμα αυτό αναπτύσσεται από τον Παύλο μέσα στο πλαίσιο της θείας οικονομίας, ξεκινώντας από τον Αδάμ, το οποίο παρέβη την εντολή του Θεού και φτάνοντας στο τελευταίο Αδάμ, τον Ιησού Χριστό, που αποκατέστησε την παράβαση του πρώτου ηγεμόνα. Ο πρώτος έφερε τη θανάτου στην ανθρωπότητα, ο "εξαιρετικός" δώρισε πλουσιοπάροχα την ζωή. Όπου ενδιαφέρεται για τον ιερό συγγραφέα δεν είναι να εξηγήσει την προέλευση των δεινών της ανθρωπότητας αλλά να υπογραμμίσει τη δωρεά της ζωής που πηγάζει από τον Χριστό. Το παρόν και το μέλλον της ζωής κατέχει το κέντρο του ενδιαφέροντος και όχι το παρελθόν της φθοράς και της θανάτου. Μαριάννα Ρ.

Η Προς Εβραίους επιστολή είναι ένα από τα 27 βιβλία της Καινής Διαθήκης, γραμμένη από τον απόστολο Παύλο περίπου το 61 μ.χ. Ο συγγραφέας της προτάσσει πολλά χωρία από την Παλαιά Διαθήκη με σκοπό να τονίσει την ανωτερότητα του Υιού του Θεού έναντι των αγγέλων και του Μωυσή. Οι Χριστιανοί παραλήπτες της επιστολής αν και υφίστανται δυσχέρειες μπορούν να στηρίζονται σε αυτόν, αλλά να είναι και προσεκτικοί προκειμένου να μην αμαρτήσουν, διότι αν επαναλάβουν ό,τι κι ο ισραηλιτικός λαός στην πορεία του στην έρημο-μετά την έξοδό του από την Αίγυπτο-θα τιμωρηθούν σκληρά. Ο Ιησούς Χριστός είναι όμως ανώτερος και του Ιουδαίου αρχιερέα και το ουράνιο θυσιαστήριό του είναι ανώτερο του επίγειου ιουδαϊκού ναού.

Η εφάπαξ θυσία του Χριστού στο σταυρό είναι ανώτερη των ιουδαϊκών θυσιών οι οποίες επαναλαμβάνονται συνεχώς στο Ναό

Σαββίνα Σ.

Επιστολές Αποστόλου Παύλου:

Πρός Ρωμαίους

Πρός Κορινθίους Α’

Πρός Κορινθίους Β’

Πρός Γαλάτας

Πρός Εφεσίους

Πρός Φιλιππησίους

Πρός Κολασσαείς

Πρός Θεσσαλονικείς Α’

Πρός Θεσσαλονικείς Β’

Πρός Τιμόθεον Α’

Πρός Τιμόθεον Β’

Πρός Τίτον

Πρός Φιλήμονα

Πρός Εβραίους

Αποτέλεσμα εικόνας για απόστολος Παύλος γράφει επιστολές

Τελευταία τροποποίηση: Παρασκευή, 22 Μάρτιος 2019, 4:22 μμ