Περιγραφή θέματος
Γενικά
Συνάντηση με τον προσωπικό Θεό της Βίβλου - Η πίστη ως φιλοξενία του Θεού
Προσωπική συνάντηση με τον Τριαδικό Θεό της Βίβλου - Συνέπειες στη ζωή μας. Μάθημα της Α' Γυμνασίου.
Πεσάχ - Πάσχα
ΠΕΣΑΧ - ΠΑΣΧΑ
Σελίδα Σχολικού Βιβλίου, Α' Γυμνασίου : Φάκελλος Μαθητή για τα Θρησκευτικά, 111-112
Ποια είναι η ιστορία του Ιουδαϊκού Πάσχα; Ποια ερμηνεία δίνεται από τους Πατέρες της Ορθόδοξης Εκκλησίας για τη σημασία της στην Ιστορία του λαού των Ιουδαίων; Ποιού γεγονότος προτύπωση είναι; Ποιες διαφορές μπορείτε να βρείτε ανάμεσα στο Ιουδαϊκό Πάσχα και στο Χριστιανικό Πάσχα και ποιες ομοιότητες;
Κείμενα, δράσεις, ασκήσεις
ΕΟΡΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΕΟΡΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ - ΙΣΡΑΗΛ ΕΝΑΣ ΠΕΡΙΠΛΑΝΩΜΕΝΟΣ ΛΑΟΣ
Το μάθημα εξετάζει τη σημασία που έχουν τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης, οι Εορτές της Παλαιάς Διαθήκης και η ζωή του Ιουδαϊκού Λαού την εποχή της Παλαιάς Διαθήκης για τους ανθρώπους της εποχής μας.
ΣΑΒΟΥΟΤ ( = ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ), ΣΟΥΚΟΤ( = ΣΚΗΝΟΠΗΓΙΑ), ΧΑΝΟΥΚΑ, ΠΟΥΡΙΜ
Σαβουότ (Πεντηκοστή)
Γιορτάζεται στην αρχή του καλοκαιριού και υπενθυμίζει την ημέρα που έφερναν την πρώτη σοδειά της χρονιάς προσφορά στον Ναό, καθώς και τη μέρα που ο Θεός έδωσε τις Δέκα Εντολές στο Όρος Σινά ως όρο της Διαθήκης του με τον Ισραήλ.
Διαβάζεται το βιβλίο της Ρουθ, όπου περιγράφεται γλαφυρά ο καλοκαιρινός θερισμός. Έθιμο του σπιτιού είναι η κατανάλωση γαλακτερών τροφών που συμβολίζουν την Τορά (καθώς ο Νόμος παρομοιάζεται με το γάλα, που είναι θρεπτική και ωφέλιμη τροφή).Σουκότ (Σκηνοπηγία)
Γιορτάζεται το φθινόπωρο, διαρκεί εννέα μέρες και υπενθυμίζει τις περιπλανήσεις των Εβραίων στην έρημο, μετά την απελευθέρωσή τους από την Αίγυπτο, όταν ήταν αναγκασμένοι να ζουν σε σκηνές, καλύβες ή παραπήγματα.
Όλα τα γεύματα στη διάρκεια του Σουκότ τρώγονται μέσα στη Σουκά, μια πρόχειρη σκηνή σαν καλύβα, που στήνεται στο προαύλιο, στον κήπο ή στην ταράτσα του σπιτιού. Μέσα στη Σουκά είναι αναμμένα κεριά. Με την παραμονή όλων στις πρόχειρες αυτές σκηνές καταργούνται οι κοινωνικές διαφορές, τονίζεται η ματαιότητα των υλικών αγαθών και ενδυναμώνεται η πίστη προς τη θεϊκή προστασία.Χανουκά (= αφιέρωση)
Γιορτάζεται μέσα στο χειμώνα και διαρκεί οκτώ μέρες. Αφορά στη νίκη των Μακκαβαίων (Εβραίων πολεμιστών) το 167 π.Χ. ενάντια στους εχθρούς τους, οι οποίοι βεβήλωσαν τον Ναό του Σολομώντα και δεν τους επέτρεπαν να ασκούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα σύμφωνα με τις παραδόσεις τους. Η λέξη «χανουκά» σημαίνει «αφιέρωση» ή εγκαίνια, καθώς γιορτάζεται η κάθαρση του Ναού και η αφιέρωσή του εκ νέου στον αληθινό Θεό. Η γιορτή επίσης ονομάζεται και Γιορτή των Φώτων για το φως των κεριών που ανάβουν σε ανάμνηση του λεγόμενου θαύματος του λαδιού: ένα μπουκαλάκι με μια ποσότητα λαδιού που επαρκούσε για το άναμμα της επτάφωτης λυχνίας του Ναού για μια μέρα κράτησε τη λυχνία αναμμένη για οχτώ μέρες μετά τη νίκη των Μακκαβαίων. Από τότε η εθιμοτυπία που επικράτησε είναι το άναμμα της Χανουκίας τόσο στη Συναγωγή όσο και στο σπίτι: ένα κερί για κάθε βράδυ της γιορτής. Αυτήν την εβδομάδα γίνονται στα σπίτια οικογενειακές και φιλικές συγκεντρώσεις για τα παιδιά, μοιράζονται δώρα, καθώς και το «νόμισμα» της Χανουκά. Το πιο γνωστό παιχνίδι της γιορτής είναι αυτό που παίζεται με μια μικρή σβούρα.Πουρίμ (σελ. 113-114)
Γιορτάζεται η επέτειος της σωτηρίας των Εβραίων της Περσίας από τα χέρια του Αμάν, ενός αξιωματικού του βασιλιά που ήθελε να τους εξολοθρεύσει. Η λέξη σημαίνει «κλήρος» και αναφέρεται στις μηχανορραφίες του Αμάν, που έβαλε κλήρο για να αποφασίσει ποια μέρα θα διέταζε τη σφαγή των Εβραίων της Περσίας. Το σχέδιό του Αμάν δεν ευοδώθηκε και, αντί να σκοτωθούν οι Εβραίοι, ο βασιλιάς διέταξε να σκοτώσουν τον ίδιο. Στο βιβλίο της βασίλισσας Εσθήρ, εξυμνείται η ίδια, καθώς και ο θείος της ο Μαρδοχαίος με την παρέμβαση του οποίου εξοντώθηκε ο Αμάν.
Στη Συναγωγή διαβάζεται το βιβλίο της Εσθήρ με ένα ξεχωριστό μελωδικό σκοπό. Στο άκουσμα του ονόματος του Αμάν τα παιδιά χτυπούν τα πόδια τους στο πάτωμα ή γυρίζουν τις ροκάνες τους, για να κοροϊδέψουν τον μισητό εχθρό του Ισραήλ και να μην επιτρέψουν να ακουστεί το όνομά του. Στα σπίτια γίνονται φιλικές συγκεντρώσεις και γεύματα με άφθονο κρασί, ανταλλαγές δώρων και φιλανθρωπίες, ενώ όλοι αλλά κυρίως τα παιδιά μεταμφιέζονται.
Θεωρείται η πιο χαρούμενη γιορτή του εβραϊκού εορτολόγιου.Β' Καινή Διαθήκη
Β' ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ
Στόχοι : Να μελετηθούν τα βιβλία της Αγίας Γραφής - Καινής Διαθήκης.
Ύλη από το σχολικό βιβλίο :
σελ. 40 : Κανόνας Αγίας Γραφής. Βιβλία - Μελέτη, Μελέτη Αγίας Γραφής : Ιω. ε’ 39 : “Ερευνάτε τας Γραφάς”.
σελ. 25 : άσκηση 3.
Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, Συνάντηση εν Ελευθερία.
σελ. 70 - 71 του σχολικού βιβλίου.
Εκκλησιαστική Ιστορία
Πεντηκοστή
Πρότυπο χριστιανικής κοινότητας - Γενέθλια της Εκκλησίας - Η Εκκλησία αναπτύσσεται
Παρουσίαση - Σχεδιασμός του μαθήματος - Φύλλα εργασίας
Οργάνωση της Εκκλησίας - Η πρώτη Ιεροσολυμιτική κοινότητα πρότυπο χριστιανικής εκκλησίας μέχρι σήμερα
Θέματα της ενότητας :
- Η Εκκλησία οργανώνεται
- Απόστολος Παύλος - μεταστροφή, έργο, επιστολές του
- Διωγμοί χριστιανών - σύμβολα κατακομβών
- Ανεξιθρησκεία - Διάταγμα των Μεδιολάνων
- Ναοδομία, Αγιογραφία, Μουσική Χριστιανική
Απόστολος Παύλος - Μεταστροφή - Επιστολές
Μελετήστε προσεκτικά το σύνδεσμο και καταγράψτε τα συμπεράσματά σας.
Οι πρώτοι ναοί - Ναοδομία - Εικονογραφία
Μετά το διάταγμα των Μεδιολάνων (313 μ.Χ.) άρχισαν να κτίζονται καινούριοι ναοί, μεγάλοι σε διαστάσεις και λαμπροί σε πολυτέλεια. Πολλοί έχουν τον τύπο της βασιλικής∙ δηλαδή ένα επίμηκες ορθογώνιο οικοδόμημα που χωρίζεται κατά μήκος σε κλίτη με σειρές από κίονες και έχει ξύλινη στέγη.
Μία από τις μικρές πλευρές της βασιλικής βλέπει προς την ανατολή όπου σχηματίζεται η κόγχη, δηλαδή η ημικυκλική αψίδα με την Αγία Τράπεζα και τον θρόνο του επισκόπου.
Στη μικρή πλευρά που βλέπει προς τη δύση υπάρχει ο νάρθηκας, ένας χώρος για τους κατηχούμενους, τους αιρετικούς και τους μετανοούντες.
Στο μεσαίο κλίτος, σχεδόν στο κέντρο του ναού, υπάρχει ο άμβωνας.
Ο τύπος της βασιλικής κληρονομήθηκε από τον ελληνορωμαϊκό κόσμο.
Παράλληλα με τη βασιλική υπάρχει και το περίκεντρο (οκταγωνικό ή κυκλικό) λατρευτικό κτίριο, και αυτό με ελληνορωμαϊκή καταγωγή (μαυσωλεία και ηρώα). Το ιδιαίτερο γνώρισμά του είναι η θολωτή στέγη του, που σε μια εξελιγμένη μορφή της λέγεται τρούλος. Ο τρούλος προσδίδει στο ναό εξωτερικά μια μεγαλοπρέπεια, ενώ εσωτερικά μεταφέρει άπλετο φως.
Επιδιώκοντας οι αρχιτέκτονες να στεγάσουν με τρούλο και τη βασιλική, δημιούργησαν τον τύπο της τρουλαίας βασιλικής. Σ’ αυτήν ο τρούλος στηρίζεται πάνω σε τέσσερις πεσσούς (τετράγωνους κίονες) που υψώνονται στο κέντρο της βασιλικής, μπροστά στην είσοδο του ιερού. Λ. Τσιακτσίρας-Ζ. Ορφανουδάκης-Μ.
Μοναχισμός - Ζώντας με μίμηση Χριστού και όντας παραδείγματα θεανθρώπινης ζωής
Ορισμός - Γένεση - Εξέλιξη του Ορθόδοξου Μοναχισμού
Παραδείγματα μίμησης Χριστού