• Α' Γυμνασίου - Μελέτη της Αγίας Γραφής - Παιδαγωγικοί Στόχοι και Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

    Ποια είναι η θέση της Αγίας Γραφής στη ζωή των χριστιανών;

    Για τους χριστιανούς όλου του κόσµου η Βίβλος είναι το ιερό τους βιβλίο. Ας δούµε γιατί: Μια έκφραση που συχνά χρησιµοποιούν γι' αυτήν είναι: ο λόγος του Θεού. Τι σηµαίνει όµως αυτό; Ποιος και γιατί «λέει», «µιλάει» µέσα σ' αυτά τα κείµενα;

    Μπορούµε να σχηµατίσουµε µια πρώτη ιδέα αν σκεφτούµε πότε και γιατί µιλούν οι άνθρωποι ο ένας στον άλλο στην καθηµερινή ζωή: Όταν θέλουν να εκφράσουν τις σκέψεις τους, να επικοινωνήσουν µε τους άλλους κι έτσι να κάνουν καλύτερες τις σχέσεις τους. Για µια επικοινωνία µιλούν και τα βιβλία της Αγίας Γραφής: τη «συνοµιλία» και τη σχέση του Θεού µε τους ανθρώπους. Δηλαδή από τη µια µεριά ο Θεός αναζητά µε αγάπη τον άνθρωπο µέσα στην καθηµερινή του ζωή, του δείχνει την αλήθεια, τον στηρίζει, τον θεραπεύει από το κακό. Από την άλλη ο άνθρωπος προσπαθεί να καταλάβει τις ενέργειες του Θεού, να ανταποκριθεί θετικά και να αλλάξει τη ζωή του βελτιώνοντας έτσι και τον κόσµο ολόκληρο. Αυτή η σχέση του Θεού µε τους ανθρώπους είναι γεµάτη περιπέτειες. Κι αυτήν ακριβώς τη σχέση περιγράφουν οι συγγραφείς της Αγίας Γραφής στα κείµενά τους (όπως θα δούµε στα επόµενα µαθήµατα) µε πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Έτσι µπορούµε να λέµε ότι για τους χριστιανούς η Αγία Γραφή είναι ο «λόγος του Θεού», δοσµένος όµως µε τα «λόγια των ανθρώπων» (= των συγγραφέων).

    Τώρα ίσως µπορούµε να καταλάβουµε γιατί οι χριστιανοί τη θεωρούν το ιερό τους βιβλίο. Το σεβασµό τους τον δείχνουν µε πολλούς τρόπους: την τοποθετούν στην Αγία Τράπεζα των ναών, διαβάζουν αποσπάσµατά της στη Θεία Λειτουργία*, αλλά και σ' όλες τις Ιερές Ακολουθίες*, τη φυλάσσουν στο σπίτι τους και τη µελετούν. 

    Όλα αυτά βέβαια έχουν νόηµα, όταν, διαβάζοντας τα βιβλικά κείµενα, έχουµε την ευκαιρία να σκεφτόµαστε, να ρωτάµε, να συζητάµε. Τότε µπορούµε να ανακαλύπτουµε τη σχέση τους µε τη ζωή, τη δική µας και του κόσµου ολόκληρου. Κι ας µην ξεχνάµε: για µια τέτοια ανακάλυψη χρειάζεται προσπάθεια, χρόνος και υποµονή!

  • Ενότητα 2η – Η είσοδος του κακού στον κόσμο : θεολογικές αλήθειες της πτώσης

    Μελέτη των ενοτήτων

    1. Πτώση των πρωτοπλάστων ως άρνηση της σχέσης με το Δημιουργό της ζωής

    2. Ανάγνωση του κειμένου, σ. 49-50

    3. Θεολογικές αλήθειες :σελ. 50, 52-53,55

    4. Δημιουργία λεξικού - Μελέτη στις  έννοιες :

    α. κακό, προπάτορες, απιστία, ενοχή, πειρασμός, διάβολος,

    β. εντολή, πτώση, αυτοθέωση, εγωΪσμός, αμάρτημα/αμαρτία, παράβαση,

    γ. άρνηση, απαγορευμένος καρπός, δερμάτινοι χιτώνες, συνέπειες του κακού, κακοποίηση προσώπου, υπόσχεση,

    δ. σωτηρία, λύτρωση, πρωτευαγγέλιο, μετάνοια, συγχώρεση, υπακοή,

    ε. πνευματικός οδηγός, φθορά, θάνατος, δικανικός, χάρη του Θεού.

    Ο /η καθένας/καθεμία διαλέγει μία ομάδα (γράμμα) και βρίσκει τους ορισμούς όλων των λέξεων της ομάδας, στο λεξικό που θα δείτε στις ασκήσεις. Γράψτε τις λέξεις και τις έννοιές τους στο ευρετήριό μας.

    5. Συνέπειες προπατορικής αμαρτίας :

    α. ΚάΪν και Άβελ

    β. Βαβέλ, σ. 51-52 (ανάγνωση κειμένου)

    γ.  Κατακλυσμός-Κιβωτός του Νώε, σελ. 132

    6.  Δράσεις-εργασίες μαθητών εκτός βιβλίου

    Δραστηριότητες για εμπέδωση

    Τις εργασίες θα βρείτε παρακάτω. Πατήστε τον τίτλο για να κάνετε τις εργασίες και να βαθμολογηθείτε.

    Α. Θεολογικές Αλήθειες για την είσοδο του κακού στον κόσμο. Συμπλήρωση κενών, σ. 50, μπεζ κείμενο.

    Συμπλήρωσε σωστά το κείμενο με τις λέξεις που προτείνονται από την εφαρμογή. Καλή διασκέδαση!

    https://learningapps.org/display?v=p9u6gs8ik20

    2. Με βάση την έρευνα και την δημιουργία του λεξικού που κάναμε προηγουμένως δημιουργήστε στο τετράδιό σας ή στην ψηφιακή πλατφόρμα της learningapps.org δικές σας δραστηριότητες. Διαλέξτε μία από αυτές, και ανεβάστε τον σύνδεσμο στο πλαίσιο κειμένου ή τη φωτογραφία οθόνης του τετραδίου σας στα αρχεία, εδώ για να βαθμολογηθείτε:

    α. Αντιστοίχιση εννοιών και σημασίας τους

    β. Βρες τις λέξεις

    γ. Σταυρόλεξο

    3. Εισβολή του κακού στον κόσμο, σ. 51: Στάδια αμαρτίας

    Βάλε στη σειρά τα στάδια που περνάει ο άνθρωπος μέχρι να πραγματοποιήσει την αμαρτία.

    https://learningapps.org/display?v=po5abzh7n20

    4. Αντιστοιχίστε τις θεολογικές αλήθειες με τους στίχους του κειμένου της Γένεσης

        1 “Η γυναίκα που μου έδωσες, εκείνη μου πρόσφερε ένα καρπό και τον έφαγα”, Το φίδι με εξαπάτησε και έφαγα 2 Η γυναίκα είδε τους καρπούς… και πήρε από τοςυ καρπούς και έφαγε και έδωσε και στον άντρα της που ήταν μαζί της, και εφαγε κι αυτός” 3 “Κάποιος από τους απογόνους της γυναίκας θα συντρίψει τον διάβολο και το θάνατο και θα ελευθερώσει τον άνθρωπο από το κακό και το θάνατο Τότε άνοιξαν τα μάτια και των δύο και διαπίστωσαν ότι ήταν γυμνοί. 5 Από όλα τα δέντρα του κήπου μπορείς να τρως. Από το δέντρο όμως της γνώσης του καλού και του κακού να μην φας. Γιατί την ίδια μέρα που θα φας απ’ αυτό, εξάπαντος θα γίνεις θνητός  
    Ο άνθρωπος πλάστηκε ελεύθερος να αποφασίζει πού θα βασίσει τη ζωή του και να γνωρίζει τιςσυνέπειες των επιλογών του  
                 
    Μιλάμε για αμαρτία και πτώση του ανθρώπου, όταν οι άνθρωποι αποφασίζουν να διακόψουν τη σχέση τους με τον ίδιο τους τον Δημιουργό και να βασίσουν τη ζωή τους αποκλειστικά στις δικές τους δυνάμεις  
                 
    Με την αμαρτία ο άνθρωπος αρνείται την αγάπη του Θεού  
                 
    Με την απομάκρυνση των ανθρώπων από την πηγή της ζωής χαλούν όλες τους οι σχέσεις : με τον συνάνθρωπο, τη φύση και τον ίδιο τον εαυτό τους.
                 
    Ο Θεός δεν εγκαταλείπει τον άνθρωπο που σφάλλει, αλλά συνεχίζει να του προσφέρει ελπίδα σωτηρίας.  
                 

    5. Αντιστοιχίστε τους στίχους του κειμένου της γένεσης με τις αισθήσεις που συμμετείχαν * Συνδυάστε τις σειρές με τις στήλες.

        1. όραση 2. αφή 3. όσφρηση 4. ακοή 5. γεύση  
    και έφαγε  [5]              
    φάνταζαν νόστιμοι και κέντριζαν μέσα της την επιθυμία να τους δοκιμάσει  [3]              
    Πήρε λοιπόν τους καρπούς  [2]              
    Η γυναίκα είδε τους καρπούς του δέντρου που ήταν ωραίοι, φάνταζαν νόστιμοι και κέντριζαν μέσα της την επιθυμία να τους δοκιμάσει  [1]              
    Είπε το φίδι στη γυναίκα : “Αλήθεια…καλό και το κακό”

    6. Κρεμάλα

    Βρείτε γράμμα γράμμα τις έννοιες που μας βοηθούν να καταλάβουμε το προπατορικό αμάρτημα και τις συνέπειές τους στην ανθρώπινη ιστορία

    https://learningapps.org/display?v=psw41p6mk20

    Β. Δράσεις χωρίς ίντερνετ

    1. Σελ. 55 Ποια σημεία από τη διήγηση για την πτώση των πρωτοπλάστων δείχνουν ότι το ανθρώπινο λάθος ήταν μια «πτώση»; Σημειώστε στο βιβλικό κείμενο αυτά τα σημεία. Γράψτε 3 παραγράφους που να απαντούν στην ερώτηση. Ανεβάστε την απάντησή σας.

    2. Διαβάστε την άσκηση 6, σελ. 55. Πώς περιγράφει, ερμηνεύει ο απόστολος Παύλος το επιχείρημά του ότι το μήνυμα της λύτρωσης απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους; Γράψτε 3 παραγράφους στο ιστολόγιό σας ή στην ομάδα συζήτησης με αυτό το θέμα την απάντησή σας.

    3.Κάντε ένα κόμικ με ένα από τα θέματα της δραστηριότητας χωρίς ίντερνετ :   

    βαβέλ,

    Κάϊν και Άβελ,

    Κατακλυσμός.

    Δώστε τα κύρια χαρακτηριστικά της πτώσης και των συνεπειών σε κάθε ιστορία που διαλέξατε.

Ενότητα 1η : Θεός και άνθρωπος στην ορθόδοξη ζωή - μια σχέση ζωής - Μάθημα 1ο : Δημιουργία του ανθρώπου από τον Θεό11 Οκτώβριος - 17 Οκτώβριος